Nya rekord för nätmaten

En ny kategori av nätmat växer mest.
Nya rekord för nätmaten - karin-natmat-900
Karin Brynell, VD Svensk Dagligvaruhandel. Foto: Anders Wiklund/TT och Svensk Dagligvaruhandel

Totalt sett gick e-handeln för mat upp drygt 165 procent under juli månad. Hemleverans ökade med 95 procent och click & collect, där kunder hämtar i butik, ökade med 300 procent jämfört med samma månad i fjol. Det visar färska siffror från Dagligvaruindex som tas fram av branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandel i samarbete med HUI Research.

”Även om ökningen inom e-handel är stor så är det från låga nivåer, eftersom juli inte är en särskild stark e-handelsmånad”, säger Karin Brynell, vd för Svensk Dagligvaruhandel.

Totalt sett omsätter den svenska dagligvaruhandeln runt 300 miljarder kronor varje år. I fjol handlade svenskarna mat på nätet för 2,7 procent, en siffra som under 2020 nu har stigit till fyra procent.

”Under coronakrisen har nya grupper tillkommit som aldrig har e-handlat mat och jag tror säkert att en hel del av dem, framförallt äldre, kommer att fortsätta handla på nätet”, säger Karin Brynell.

Andelen som handlar mat på nätet är mycket lägre än inom andra branscher, som böcker eller skor eller den, numera genomdigitaliserade, biljett- och resebranschen.

”Men det beror också på butiksnäten. Matbutiker har de flesta väldigt nära sig, så är det inte med kläder eller apoteksvaror”.

Amazon gör entré på den svenska marknaden, vilka effekter får det för svensk dagligvaruhandel?

”Vi vet inte ännu vilka kategorier Amazon kommer att satsa på men alltid när det kommer en stor aktör betyder det att marknaden får sig en skjuts framåt, och skulle de starta med livsmedel kommer hela den marknaden att växa”.

Tillväxten totalt sett för den svenska dagligvarubranschen landade på + 6,1 procent för juli månad. Ökningen för fysiska butiker landade på 3,7 procent och för e-handeln ökade det med 165,3 procent.

”För fysiska butiker var det en relativt vanlig sommarmånad, pandemins påverkan har avstannat.”

Att hämta mat i sin butik, click & collect, är det en trend som är här för att stanna?

”Jag tror det. Anledningen till att det växer snabbt var att det var lätt att skala upp och har man väl byggt upp ett system med skåp utanför butikerna, och har man som kund upptäckt hur lätt det är att hämta upp maten utanför butiken kommer man nog att fortsätta med det”.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



Annons från Trapets
Annons från Invesco