Oljefrakter slår i taket

Fraktpriserna på oljetransporter närmar sig rekordnoteringarna från 2000. Det har satt fart på tankerrederiaktierna. Concordia ser fram mot en god inledning på 2003.

– Vi spådde en prisuppgång på fraktpriserna i vår senaste prognos men inte att den skulle bli så här bra. Och vi får en bra inledning på 2003, säger Lars Carlsson, VD vid tankerrederiet Concordia.

VINNARE: Lars Carlsson.

Han bedömer att de höga fraktpriserna, de högsta sedan boomen år 2000, kommer att hålla i sig ett tag till, kanske ett halvår.

Priserna på den internationella oljefraktmarknaden har stigit hastigt den senaste tiden. Enligt uppgifter från sjöfartens analysinstitut har priserna på transporter stigit 25-30 procent bara den senaste veckan.

Moderna supertankrar (VLCC) som väntar på transport i Persiska viken får nu i storleksordningen 65 000 – 70 000 dollar per dag för en resa till Rotterdam eller USA.

– Vi har ett system där vi räknar ut vad som blir över sedan de rörliga kostnaderna är täckta. Det handlar för närvarande om i storleksordningen 50 000 dollar per dag. Det är sådana här, ofta korta, perioder som ska täcka banklånen under de långa sämre tiderna, säger Bengt Nilsson vid analysinstitutet.

Prisuppgången är spektakulär också för att vara i oljebranschen. Åtminstone vid en jämförelse med de priser som gällde i somras.

– Priserna för oss har mångdubblats på ett par månader. Från 10 000 dollar per dag i höstas till kanske 50 000 – 60 000 dollar per dag, säger Lars Carlsson vid Concordia.

– Det kanske varar ett halvår, sedan stabiliseras marknaderna igen när sunt förnuft får råda.

Orsakerna till den senaste tidens prisuppgång är flera. Risk för krig i Irak, en kylig vinter både i Nordeuropa och Nordamerika, exportstopp i det strejkdrabbade Venezuela (som tvingar fram trafik till USA från andra håll), oljetankern Prestiges haveri nyligen utanför Spanien samt slutligen lageruppbyggnader och psykologiska effekter bär alla del i bonanzan.

VLCC: Stena Concept.

– Efter Prestiges förlisning så har hela Europa fått panik. Myndigheterna kopplar det till att man inte kan lita på enkelskroviga fartyg (som Prestige). Vi hade en ganska nära balans mellan tillgång och efterfrågan på frakter men tar man bort 20 procent av kapaciteten, de enkelskroviga fartygen, så är det klart att priserna ökar, säger Lars Carlsson.

Myndigheter runt om i Europa, inte minst i flera östersjöstater, har med anledning av Prestiges haveri flaggat för att de ska snabba på utfasningen av äldre tankfartyg med enkla skrov. I branschen tror man inte mycket på sådana utspel.

Det finns inte tillräckligt med tonnage för att frakta olja och andra petroleumprodukter på dubbel botten och dubbla skrov.

– Europa håller på att måla in sig i ett hörn och kan skapa en hemmagjord energikris, säger Lars Carlsson.

För rederier som Concordia, Broströms och Gotland, som alla har tankfartyg, är emellertid en sådan utveckling välkommen. Intäkterna ökar rejält och redan nu går det att säga att priserna håller sig kvar på höga nivåer i vart fall över nyår, vilket är en lång period i oljefraktsammanhang.

Concordia har till exempel fyra (enkelskroviga) supertankrar i trafik från Persiska viken som alla kör på spotmarknaden. Broströms, men nästan bara dubbelskrovsfartyg, har ungefär hälften av sin trafik på spotmarknaden i Europa.

Rederiet Gotland har specialtankfartyg i spottrafik.

Norska Frontline, världens största tankrederi med nästan all trafik på spotmarknaden, har haft en stark kursutveckling på börsen i Oslo under de senaste tio veckorna.

Kursen har fördubblats från cirka 25 till över 60 kronor.Kursuppgång sedan 1/10
Aktie: uppgång i %

Broströms: 10
Concordia: 38
Gotland: 33
Frontline (Norge): 126

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.