Osäkerheten håller i sig konsulterna

Efter flera år med mycket goda vinstmarginaler och stigande intäkter ökar osäkerheten för konsulterna. Rädslan finns att kunder ska hålla hårt i plånboken, både i höst och under 2010.

2008 blev ett hyggligt år för landets konsulter. Finanskrisen hann inte sätta några större avtryck i orderböckerna. Första halvåret var dessutom mycket bra, det var först efter årsskiftet som det stora tappet kom. Variationen är visserligen stor mellan de olika konsultgrenarna men 2009 ser inte ut att bli ett toppår för någon. Vinsterna minskar avsevärt. Och osäkerheten är stor inför 2010. Det visar enkäterna i Affärsvärldens bok Konsultguiden.

I snitt var tillväxten för fjolåret 8-9 procent för de elva delbranscherna i Konsultguiden. Bäst gick det för teknikkonsulterna, vars tillväxt blev 18 procent. Branschen har känt av att det svängt nedåt under 2009 men trenden har dämpats av omfattande stimulanspaket framför allt inom infrastruktur.

En bransch som också klarat sig bra är revisionsbolagen. Revision behövs oavsett temperatur i ekonomin. Visserligen har konjunkturen medfört att revisorerna fått ett hack i tillväxten, men det avgörande för revisorerna är om revisionsplikten avskaffas 2010. Och hur det påverkar tillströmningen av uppdrag.

Även it-konsulterna hade ett starkt 2008. Intäkterna ökade med i snitt 11 procent. Att 2009 blir sämre står redan klart. Uppskjutna projekt och prispress är utmaningar för branschen. Prispress påskyndar outsourcing till lågkostnadsländer. Men det är inte lika illa som den under senaste krisen, runt millennieskiftet, som ju hade sitt epicentrum just inom it och telekom. Företagen har stabilare finanser den här gången och har inte jagat tillväxt till varje pris under de senaste åren.

En bransch som behåller en styrkeposition i näringslivet är managementkonsulterna. Omorganisation och HR behövs alltid, oavsett konjunktur. Första halvåret i fjol var mycket bra för managementkonsulterna och intäkterna ökade kraftigt. Däremot blev hösten sämre. För helåret slutade tillväxten på 7 procent, ett tapp från 2007 års toppnotering på 26 procent. En byrå som hade det kämpigt under 2008 var McKinsey. Företaget förlorade en femtedel av sina intäkter, vilket är anmärkningsvärt.

Branschen har samtidigt varit snabb på att skifta om specialister och team till kundernas avvecklingsaffärer och krishanteringsprogram vilket gjort att nedgången dämpats.

Det står också klart att affärsjuristernas guldår är över. I år kommer intäkterna att minska för första gången. För affärsjuristbranschen är det här någonting helt nytt. Andra konsultbranscher har hanterat krympande intäkter under vissa perioder den senaste 15-årsperioden. Men juristbranschen har varit stabil. Varken 1990-talets fastighetskrasch, börsklimat, konjunkturläge eller it-krasch har påverkat strömmen av intäkter. Men prognoser lämnade till Konsultguiden visar att branschen nu kommer att tappa 10-15 procent av sina intäkter. Finanskrisen har också medfört att kunder och byråer har börjat se över prismodellen med timdebitering. Krisen har skyndat på utvecklingen av alternativa prissättningsmodeller som fasta arvoden. I dag har till exempel Mannheimer Swartling cirka 5 procent av sina intäkter från fasta arvoden.

En bransch som drabbats av finanskrisens efterdyningar och inte minst krisen i fordonsindustrin, är bemanningsbranschen. Raset har skett under 2009 och är mest märkbart i Västsverige, där tappet var 43 procent under första halvåret i år. Till stor del beroende på att regionen är så beroende av bilindustrin och dess underleverantörer. I landet i stort föll omsättningen 25 procent. Bäst går det för uthyrare som koncentrerat sig på Stockholm, där är minskningen, 13 procent.

Efter ett antal år med hög tillväxt bromsade pr-branschen in under 2008. Tillväxttal på 15-20 procent är inget som branschen kommer att återse på ett par år. Under fjolåret stannade tillväxten på 7 procent och 2009 ser ut att bli tufft. De närmaste åren blir det en kamp mellan pr- och reklaminvesteringar.

En konsultbransch som lever lite i skymundan är marknadsundersökningsbranschen. För en bredare allmänhet och i media syns undersökningsföretagen oftast i samband med opinionsmätningar inför val och folkomröstningar. Med valet mindre än ett år bort så kommer marknadsundersökarna att synas alltmer. Dock genererar inte valundersökningar några större intäkter och vinster. Det är attitydundersökningar hos kunder och dess anställda, tester av nya produkter eller reklamfilmer som utgör intäktsbasen för branschen. En ny utmaning är hur man ska mäta påverkan från bloggar, diskussionsforum och virtuella mötesplatser, som Facebook, på konsumenterna.

Patent/immaterialrättsbolagen har stått och stampat de senaste åren, tillväxten låg på 3 procent i fjol. Branschen står inför en konsolideringsfas de närmaste åren eftersom allt fler kunder arbetar internationellt och allt fler patent söks utomlands.

Det senaste decenniet har branschen genomgått en stor förvandling från lite mossiga och bortglömda patentbyråer som ”handhar patentansökningar” till företag som utför mer avancerade tjänster. Att endast vara en förlängd arm till Svenska Patent- och registreringsverket (PRV) är förlegat.

Den 1 januari i år gick också Sveriges största patentbyrå Awapatent samman med Danmarksbaserade Patent-Bureau. Halvåret senare följde Sveriges näst största patentbyrå Albihns efter genom att gå samman med danska koncernen Zacco. Nybildade Albihns Zacco får cirka 600 anställda i sex länder och en omsättning på 1,25 miljarder kronor.

Konsultmarknaden är relativ stor i Sverige. Så många som 163 000 personer går varje dag till jobbet på något av de 500 företag som är i med i Konsultguiden. Tillsammans omsätter dessa företag 172 miljarder kronor och genererar 12 miljarder kronor i vinst till sina ägare.

Hur ser då konsulterna på 2009? Jo, förhoppningarna är rejält nedskruvade. Som tidigare år har Konsultguiden bett om prognoser för tillväxt och vinstmarginaler. Över 300 företag har lämnat en prognos under våren och sommaren. Hälften av dem tror på minskade intäkter eller oförändrad orderingång. Hälften tror därtill att tappet kan bli ganska stort. Det finns dock företag som tror på ett bra 2009, ungefär 25 procent räknar med en tillväxt på mellan 5 och 10 procent. Det är bra med tanke på lågkonjunkturen. Men vi har tidigare konstaterat att företagens prognoser oftast är en smula för optimistiska. Vilket företag orkar tro på ett dåligt år?

Konsulterna ser nu lågkonjunkturen som största hotet mot fortsatt tillväxt. Tidigare har bristen på kompetent personal varit det stora problemet på många företag. Nu är det 69 procent som ser konjunkturen som största hotet, brist på kompetent personal är det näst vanligaste svaret med 10 procent.

Tjänade konsulterna några pengar förra året? Visst, alla branscher visar positiv vinstmarginal även om det sjunkit från toppåret 2007. Affärsjuristerna är i topp när det gäller att ta betalt av sina kunder. En vinstmarginal på över 30 procent är svår att överträffa. De 50 största byråernas totala vinster före skatt hamnar på över 2 miljarder kronor. Så de 1 044 delägarna kan räkna med rejäla utdelningar även i framtiden. Tidigare har inte priset varit det viktigaste i diskussion med klienterna. Advokatbyrå väljs på kompetens och inte pris. De byråer som fakturerar över 2 000 kronor i timmen har också ökat sin andel från 40 procent för fem år sedan till 80 procent i dag. Det återstår att se om förändrade prismodeller kan förändra prisläget de närmaste åren.

En annan bransch som har höga vinstmarginaler är revisionsbyråerna. Gemensamt med affärsjuristerna är att företagen är ägda av de anställda. En vinstmarginal på 14 procent imponerar.

Även management- och utbildningsbranschen uppvisar vinstmarginaler på över 10 procent. Bemanningsbranschens vinstmarginal på 4 procent kan vid en första anblick verka osedvanligt svag. För en lågmarginalbransch är det dock ett normalår. Branschen har sedan 2000 legat på en marginal på mellan 0 och 5 procent. Totalt omsätter de 60 största företagen över 22 miljarder kronor, så i kronor räknat blir vinsten inte så dålig.

I år ser vinsterna ut att minska avsevärt för alla branscher. Prognoserna visar att över 60 procent av företagen räknar med minskad marginal. Vinsterna pressas också de närmaste åren av att en kris kostar pengar. Företag som kämpar med beläggningen kan bli fler tvungna att säga upp övertalig personal. Det är dyrt. Frågan är om vi inte får vänta till 2011 innan det vänder.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
Annons från Valour