Pensionsskandal i Region Västerbotten – miljardbelopp har investerats utan kontroller

Det rullar upp en pensionsskandal i Region Västerbotten. Affärsvärlden kan avslöja hur förvaltningen av regionens 5,5 miljarder kronor har gjorts utan rimliga kontrollfunktioner samtidigt som vänskapsband mellan en tjänsteman och en extern fondrådgivare har bäddat för intressekonflikter.
Pensionsskandal i Region Västerbotten – miljardbelopp har investerats utan kontroller - ppm-skandal
Förvaltningen av över fem miljarder har gjorts utan rimliga kontrollfunktioner. Foto: TT och Region Västerbotten

Texten har uppdaterats för att spegla ny information som tillkommit, bland annat att tjänstemannen investerat i fler fonder.

Den 16 november 2023 lämnade Region Västerbotten in en polisanmälan rörande trolöshet mot huvudman och mutbrott inom sin pensionsförvaltning. Ärendet ska ha föregåtts av ett visselblåsarärende. Enligt SVT bedömde regionen att miljonbelopp har förlorats. En vecka senare meddelade också Ekobrottsmyndigheten att man inlett en förundersökning.

Tjänstemannen som var ansvarig för förvaltningen har fått sparken med ett avgångsvederlag på tolv halvtidsmånadslöner på totalt 490 000 kronor. Motiveringen är att en ”stark misstanke finns om att medarbetaren vid hanteringen av regionens finanser agerat för att uppnå egen vinning”.

Polisanmälan, förundersökningen och många av regionens handlingar omgärdas av sekretess. För att ta reda på vad som hänt behöver vi ta det från början.

Regionen förvaltar delar av pensionerna själv

Anställda i kommuner och regioner har kollektivavtalad tjänstepension. För de med högre lön är den delvis förmånsbestämd, vilket innebär att arbetsgivaren har lovat sina anställda en del av lönen i pension i framtiden. Hälften av kommunerna köper en försäkring av KPA för åtagandet, medan övriga kommuner och regioner ägnar sig åt att förvalta ett mer eller mindre stort kapital som skall räcka till att betala pensionerna i framtiden. I Region Västerbottens fall handlar det om 5,5 mdr kronor.

Fram till våren 2022 låg uppdraget att förvalta regionens pengar hos Söderberg & Partners. Deras ”riskkontrollmodell”, i princip att sälja aktiefonder när börsen gått dåligt, användes hos regionen vilket ledde till en särskild granskning utförd av konsultfirman EY som sammanfattade att: 

”…pensionsmedelsförvaltningen inte fullt ut bedrivits på ett ändamålsenligt och ekonomiskt tillfredsställande sätt.” 

Tjänstemannen anlitades för att städa upp

Efter kritiken mot pensionsförvaltningen valde regionen att anställa en person som skulle ta över förvaltningen och sköta den internt, en modell som skulle bli unik bland landets 21 regioner. Den disputerade nationalekonomen ”tjänstemannen” rekryterades då från sin treåriga tjänst på Pensionsmyndigheten där han haft rollen som enhetschef för fondgranskning på fondtorgsavdelningen.

”Tjänstemannen” var tidigare enhetschef på Pensionsmyndigheten . Foto: Tomas Oneborg/SvD/TT

Han började sin heltidstjänst på ekonomistaben i Region Västerbotten hösten 2021.

När förvaltningen av pensionsportföljen skulle läggas om behövde regionen skaffa en ny depåtjänst, det vill säga en bank där investeringarna kan förvaras. Under slutet av 2021 gjordes därför en upphandling mot fem banker. Swedbank var billigast och stack ut i upphandlingsunderlaget eftersom deras depåtjänst presenterades tillsammans med det fristående analysverktyget Fondly för rapportering och riskhantering samt ”oberoende rådgivning kring fonder”.

Fondly AB grundades 2020 och hade till och med år 2021 inga intäkter. Uppdraget för regionen förefaller vara det stora genombrottet med ett avtalsvärde på en miljon kronor per år.

Beslut fattas om ny finanspolicy

Till regionstyrelsens möte våren 2022 argumenterade tjänstemannen för en ny finanspolicy och motiverade det bland annat med att:

”Vi kan konstatera i efterhand att denna modell (Söderberg & Partners, reds. anm.) gett upphov till ett bortfall på 18 % (runt 1 miljard) sedan implementering i juni 2017, jämfört med om regionen legat passivt i tillgångsslagens strategiska vikter (70 % aktier 30 % räntor).”

Under regionstyrelsens sammanträde antogs också den nya finanspolicyn. Det innebar i korthet att tjänstemannen tog över mandatet att välja vad som skulle investeras i, att andelen aktier i normalläget sänktes från 70% till 60% samt att andelen alternativa investeringar ökade från 0% till 20%, men max 30%. Inför regionstyrelsen månatliga möten skulle en kort skriftlig rapport redogöra för ändringar i portföljen och hur utvecklingen varit.

Ett annat sätt att se saken på är att regionen fått en tjänsteman med stort mandat att styra hur 5,5 mdr kr av offentliga medel ska investeras. Upp till 30% av pensionskapitalet, det vill säga 1,6 mdr kr vid tillfället, har kunnat investeras i det som kallas alternativa investeringar och som ofta kräver hög finansiell kompetens för att överblicka.

Anmärkningsvärda fondinvesteringar

Varje månad rapporterade tjänstemannen portföljens utveckling till regionstyrelsen, vilket ger en inblick i tjänstemannens investeringsbeslut. Fondportföljen som Söderberg & Partners förvaltat avvecklades och tjänstemannens initiala portfölj fasades in under maj–juni 2022. Tjänstemannen investerade de första månaderna två miljarder i fonder hos bland andra Cliens, Humle och PriorNilsson. Men det första som hände var följande fondinvesteringar:

  • 200 Mkr i Sverigefonden Kavaljer Quality Focus, årlig avgift 1,08%
  • 545 Mkr i globalfonden Kavaljer Investmentbolagsfond, årlig avgift 0,55%

Kavaljer är fondbolag som vid tillfället förvaltade cirka 250 Mkr respektive 600 Mkr i sina två fonder som hade ett par år på nacken. I fondvärlden korta perioder och småpotatis. Regionens investeringar nästan fördubblade i ett slag fondernas förvaltade kapital. Att investera stora belopp i små fonder är riskabelt eftersom andra andelsägares in- och utträden kan driva upp transaktionskostnader och andra oönskade fenomen. Någon behöver vara först in i en ny fond, men det är ovanligt att en aktör som en region anförtror så stora belopp till en så liten fondförvaltare.

Fondernas prestation finns det inget att anmärka på. Avgifterna är inte groteska, men högre än vad indexfonder kostar och även dyrare än till exempel de rabatterade aktiefonder Söderberg & Partners köpt i den tidigare förvaltningen som snittade på 0,29% i årlig avgift. 

Via dessa två fondinvesteringar betalade regionen tre miljoner kronor per år till Kavaljers fonder i avgifter. 

Relationen mellan Kavaljer och Fondly

Fondlys nuvarande VD, vi kallar honom ”rådgivaren”, har ett förflutet som fondförvaltare. Han är grundare till PPMdoktorn, en av många så kallade ppm-rådgivare som på den tiden hade som affärsidé att ge råd om fondval i premiepensionen.

Han har under perioden haft flera engagemang i Independent fonder. Koncernens fonder har varit köpstoppade och granskade av både Pensionsmyndigheten och Finansinspektionen för att ha vilselett spararna på miljonbelopp genom att runda Pensionsmyndighetens avgiftstak och sällar sig enligt myndigheten till kategorin ”olämpliga aktörer”.

Rådgivaren har förvaltat fonden Independent Investmentbolag som senare kom att överlåtas till Kavaljer.

”För att säkerställa kontinuitet i förvaltningen erbjöd vi (rådgivaren) att, under en begränsad tid till juni 2021, vara med i en investeringskommitté. Det var det ansvarsfulla valet för att värna om andelsägarnas intressen”, skriver Kavaljers VD Peter Lindvall i ett mejl.

Peter Lindvall är VD och förvaltare på Kavaljer fonder.

Relationen mellan tjänstemannen och Fondly

Innan tjänstemannen kom till Pensionsmyndigheten jobbade han 2006–2011 också på Independent, först som analytiker och sedan som investeringschef med ansvar för fondernas investeringar.

Rådgivaren förvaltade bolagets fonder under perioden 2009–2018. Att de känner varandra bekräftas av fler av varandra oberoende källor. Oaktat tjänstemannens och rådgivarens tidigare relation så har varken avtalet med Fondly eller investeringen i Kavaljers fonder föregåtts av en anmälan om jäv till regionen.

Peter Lindvall på Kavaljer vill inte svara på frågan om de kände till jävsituationen eller om Kavaljers eventuella affärer med tjänstemannen, rådgivaren eller något av deras respektive bolag, och hänvisar till sekretess.

Fondlys advokat uppger i ett mejl till Afv att bolaget inte har fattat beslut om några allokeringar eller avyttringar av fonder eller andra värdepapper, utan regionen har förvaltat sina investeringar helt självständigt.

Upphandlingen av Fondly har inte gjorts med offentlig upphandling. Regionens upphandlare har haft synpunkter på det internt, men säger till Afv att hon inte fått gehör från sin chef.

Peter Rönnholm, ekonomidirektör i Region Västerbotten, känner inte igen synpunkterna från upphandlaren och konstaterar att vänskapsbanden uppdagats i efterhand.

Peter Rönnholm, ekonomidirektör i Region Västerbotten. Foto: Region Västerbotten

Tjänstemannen anmälde inte bisyssla

Tre veckor före det att tjänstemannen börjar föreslå investeringar i regionens portfölj startade han ett aktiebolag. Arbetsgivaren har i samband med det godkänt en bisyssla som gäller ”föreläsningar, bokförsäljning och licensintäkter för algoritmer för att analysera fonddata”.

När tjänstemannen stängdes av från sin tjänst motiverades det i överläggningsprotokollet med att:

”Bisysslan även omfattar hantering av annan karaktär som inte är godkänd då det sammanfaller med de arbetsuppgifter han har i regionen gällande konsultverksamhet och att förvalta fast egendom och värdepapper. Medarbetaren har även startat ett nytt företag, som han inte meddelat chef om att han har ytterligare en bisyssla [sic!]. Regionen har även fått information som medför att stark misstanke finns om att medarbetaren vid hantering av regionens finanser agerat för att uppnå egen vinning.”

Tjänstemannens första bolag hade under sitt brutna verksamhetsår april–december 2022 en nettoomsättning på tre miljoner kronor.

Fanns ingen compliance-funktion

När vi frågar Peter Rönnholm om regionens compliance-funktion inte uppmärksammat problemen är svaret att det inte funnits någon sådan funktion. Förvaltningen var under uppbyggnad i och med den nya finanspolicyn och man har förlitat sig på att Fondly skulle vara en del av kontrollen av tjänstemannen. Rönnholm har som ekonomidirektör det formella ansvaret och har godkänt avtalet med Fondly och samtliga köp och försäljningar av värdepapper. Han säger sig dock ha förlitat sig på tjänstemannens expertis.

I oktober 2023 hade tjänstemannen gått ned till en halvtidsanställning hos Region Västerbotten för att parallellt kunna börja en anställning hos grannregionen i Norrbotten. Tanken var att tjänstemannen skulle göra samma jobb för båda regionerna.

SVT kunde rapportera att tjänstemannen i samband med polisanmälan sades upp från den nya tjänsten efter tre veckor. Region Norrbotten menar att de är opåverkade av skandalen eftersom tjänstemannen inte hann börja med arbetet. Överenskommelsen blev visserligen sex månaders avgångsvederlag, totalt 245 000 kronor.

”Polisen har fått direktiv med inledande utredningsåtgärder. Än så länge har inget bolag eller person delgivits misstanke om något brott”, säger Arne Fors, åklagare vid Riksenheten mot korruption. 

Afv har sökt tjänstemannen, rådgivaren och suppleanterna i deras respektive bolag.

Det här är en sampublicering mellan Affärsvärlden och Småspararguiden.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



Annons från Trapets