Pharmacias storsäljare tappar fart
Vid en kapitalmarknadsdag i november förra året dämpade Pharmacia förväntningarna på Celebrex, eller Celebra som det heter i Sverige, genom att varna för en ensiffrig tillväxt under 2002 för marknaden för ínflammationshämmande medel så kallade Cox-2.
Dagens kvartalsrapport visar att försäljningen av Celebrex inte ökar i samma takt under fjärde kvartalet som under årets första tre kvartal. Under helåret ökade försäljningen av läkemedlet med 19 procent, men under fjärde kvartalet ökade försäljningen med endast 17 procent, vilket innebär att tillväxttakten var avtagande. Försäljningen av Celebrex för fjärde kvartalet hamnade på 904 miljoner dollar, och till 3,1 miljarder kronor för helåret, vilket visserligen är lite bättre än vad än analytiker som Ekonomi24 varit i kontakt med väntat sig.
Tydligt är dock att Pharmacia ökar försäljningen av Celebrex främst i USA under fjärde kvartalet. Försäljningen ökade där med 24 procent jämfört med 17 procent i världen. Försäljningen i USA uppgick till 740 Mkr.
Vid kapitalmarknadsdagen i november förra året spådde Pharmacia en vinst per aktie för läkemedelsverksamheten på mellan 1,52 dollar och 1,57 dollar för 2002. Den prognosen håller bolaget fast vid.
Rapporten var i princip i linje med marknadens förväntningar, men tydligt är att vinsten per aktie försämrats markant under året. För helåret steg vinsten per aktie med 29 procent men för fjärde kvartalet uppgick ökningen endast till 16 procent. Omsättningen låg dock i linje med marknadens förväntningar medan resultatet före skatt hamnade något lägre än väntat.
Detta är första kvartalet som Pharmacia redovisar resultatet för lantbruksdelen Monsanto separat. ”Vår 29-procentiga ökning av vinsten per aktie för hela aret 2001 placerar oss i täten bland de största amerikanska läkemedelsföretagen”, säger Fred Hassan, styrelsoordförande och VD för Pharmacia i en kommentar.
”De planer som vi har presenterat under fjärde kvartalet gällande avknoppning av dotterbolaget Monsanto mot slutet av 2002 innebär att Pharmacia kan fortsätta att uppnå långsiktig tillväxt som ett renodlat läekemedelsbolag”, fortsätter han.
Försäljningen av Ambien, det ledande receptförskrivna läkemedlet mot sömnsvårigheter i USA, nådde under fjärde kvartalet 276 miljoner dollar, vilket är en ökning med 33 procent.
”I samband med den tidigare aviserade överföringen av Ambien till Sanofi-Synthélabo i april 2002 kommer företaget att få en engångssumma på cirka 670 miljoner dollar före skatt. Denna betalning, som kommer att bokföras under andra kvartalet 2002, ingår inte i prognosen för 2002 års rörelseresultat”, skriver Pharmacia i sin prognos över 2002.
Aktien tappade 5 kronor till 422 kronor efter rapporten.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.