PLM: Höga krav på tillväxt
Plm, den Malmöbaserade dryckesförpackningskoncernen, redovisadei förra veckan ett hyggligt resultat med tanke påomständigheterna. Den kalla sommaren i hela Europa pressadeläskedrycksmarknaden och tvingade fram ordentligaproduktionsstopp, framförallt i PLM:s burkdivision (Beverage CanDivision). Glastillverkningen (Glass Division) brottades medsvaga priser i Tyskland och Benelux och stora kostnader isamband med ombyggnaden av fyra ugnar. På plastflaskorna(Plastics Division) hölls omsättningen tillbaka av svagamarknadspriser.
Summa summarum föll resultatet med tio procent till 475 miljonerefter finansnetto och omsättningen med knappt 200 miljonerkronor till 8,2 miljarder. Kassaflödesmässigt backade koncernenmed 150 miljoner kronor efter investeringar på närmare enmiljard kronor, finansiella kostnader och skatt. Börsenreagerade inte nämnvärt på rapporten under torsdagen, däremotsteg bolaget med tre procent till 130 kronor efter ledningensdragning i Stockholm på fredagen.
Värderingen närmar sig tillväxtbolagsklass med de flestamåttstockar mätt: p/e-talet ligger kring 16, det egna kapitaletvärderas till 200 procent och kraven på långsiktigkassaflödestillväxt ligger på sju-åtta procent.Dryckesförpackningsmarknaden som helhet växer i Europa medungefär fem procent årligen. Kan PLM verkligen försvara en sådanvärdering? Ja. Om koncernen lyckas hålla marginalerna på dagensnivåer och inte drabbas av bakslag i övrigt. Däremot ärförutsättningarna för ytterligare kurslyft små.
PLM är en udda fågel i förpackningsbranschen. Totalt sett ärkoncernen den tredje största i Europa, men samtidigt det endaföretaget som säljer förpackningar i tre material: glas, plastoch metall.
Om bolaget hade tillhört de riktigt stora industriföretagenskulle marknadens krav på en uppdelning säkert inte varit långtborta. Även om de tre divisionernas verksamhet är inriktade motsamma marknad, skiljer de industriella förutsättningarna sig åt.Glastillverkningen är en ren processindustri med tungakapitalinvesteringar och svag marknadstillväxt. KoncernchefenFredrik Arps resonemang kring divisionens framtid känns igenfrån andra mogna branscher; för att växa vidare krävs detstrukturaffärer med andra tillverkare. PLM försöker också attväxa i de mer förädlade produktsegmenten, väldesignadeengångsflaskor.
Glasdivisionen har en marknadsandel på sex procent påEuropamarknaden, och är därmed nummer fem i storleksordning.Marginalerna är förvånansvärt höga och stabila (se diagrammethär intill). Under den senaste tioårsperioden harrörelsemarginalen pendlat kring 9,5 procent.
Burktillverkningen har mer karaktär av verkstadsindustri: plåtin – burkar ut. Tillverkningen är inte lika kapitalkrävande somglasdivisionens, men marginalerna är å andra sidan mindre:genomsnittligen har de legat runt fem procent den senastetioårsperioden. Marknadstillväxten ligger omkring fem procentför branschen som helhet. PLM är Europafyra med en femtedel avmarknaden.
Plastdivisionen får betraktas som en nischspelare. I jämförelsemed andra PET-flasktillverkare i gemen är PLM försvinnande litet.Å andra sidan är divisionen endast inriktad på återfyllningsbaraPET-flaskor och har i det segmentet 35-40 procent av en marknadsom växer med 10-20 procent årligen. Kapitalkostnaderna är lågajämfört med de andra verksamheterna i PLM och marginalerna välgodkända: den senaste femårsperioden har de legat kring 11,5procent i genomsnitt. Sammanfattningsvis framstår PLM som ettminikonglomerat inom förpackningar. Det behöver intenödvändigtvis var en svaghet. Den svenska förpackningskolleganTetra Pak har dragit samma slutsatser som PLM och har sedannågra år kompletterat sina pappersbaserade förpackningar medplastflaskor. Den avgörande frågan är om koncernen verkligenorkar med att växa i tre delbranscher samtidigt i konkurrens medstörre, enproduktinriktade företag.
Under den senaste tioårsperioden har koncernen, netto efterinvesteringar, genererat kassaflöden på ynkliga 300 miljonerkronor. Men det har i och för sig varit en tungomställningsperiod för bolaget.
Idag ser kassaflödessituationen något muntrare ut. Resultatnivånföre avskrivningar ligger på dryga miljarden kronor och detårliga investeringsbehovet omkring 650-800 miljoner kronor. I detalen ingår å andra sidan inga expansionsinvesteringar ochsådana krävs om PLM skall växa fortare än branschen i övrigt.Just nu färdigställer koncernen en PET-flaskfabrik i Tjeckien.Man köpte i fjol majoriteten i ett polskt glasbruk och för någraveckor sedan en fjärdedel av den danska glastillverkarenHolmegaard. Dessutom räknar ledningen just nu på enburktillverkningsanläggning i Ryssland, en joint-ventureaffärsom ligger i storleksordningen 800-900 miljoner kronor. Besluttas inom ett halvår.
Det här är ungefär vad koncernen klarar utan att sänkasoliditeten under målet på 35 procent. Men då krävs att PLMlyckas behålla marginalerna på dagens nivå trots konkurrensenfrån de stora fokuserade aktörerna.
NerkyltMkr 1995 1996Omsättning 8486 8179VaravBeverage Can 4364 4451Glass 3329 3055Plastics 790 672Övrigt 3 1Rörelseres 629 548VaravBeverage Can 230 247Glass 355 292Plastics 91 70Övrigt -47 -61Avskrivningar -553 -541Finansnetto -110 -73Res e finnetto 519 475
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.