”Politiker löser inte klimatet”
I en diskussion om näringslivets roll i klimatfrågan går det inte att komma runt Volkswagenskandalen. Ett tydligare exempel på så kallad ”greenwashing” är svårt att föreställa sig: ett av världens absolut största bilföretag identifierar att konsumenterna vill ha mer miljövänliga bilar. Så VW tar fram bilar som är bäst i test i vad gäller avgasutsläpp. Som sedan visar det sig vara fusk.
– Det är verkligen ett deprimerande exempel, säger Johan Kuylenstierna.
Han konstaterar att de tyska bilfabrikanterna som grupp tidigare arbetade kraftfullt mot striktare utsläppsregler. När sedan japanska biltillverkare visade att det faktiskt var möjligt att gå mycket längre i miljöfrågorna vände utvecklingen.
– Man tappade helt enkelt marknadsandelar om man inte låg i framkant. Att hålla emot en utveckling i samhället har sällan visat sig vara en särskilt smart strategi.
Johan Kuylenstierna har haft ett starkt engagemang och i miljö- och klimatfrågor hela livet. Under uppväxten i Stockholmsförorten Djursholm trivdes han bäst ute i naturen och skärgården. Han blev tidigt engagerad i både Naturskyddsföreningen och Greenpeace. Med tiden blev han både adjungerad professor vid Stockholms universitet och utsedd till ”Sveriges miljömäktigaste person” av tidningen Miljöaktuellt.
– Jag försöker att skapa ett positivt engagemang snarare än att sända ut domedagsbudskap. Läget är allvarligt, men det finns också många positiva trender och möjligheter.
Enligt Johan Kuylenstierna är frågan om naturresurser alltmer affärskritisk.
– Man fokuserar lätt mycket på metaller och olja när man pratar om det här. Jag menar att man glömmer de absolut grundläggande resurserna som mark och vatten.
Frågorna klimat, miljö, resursfördelning och fattigdom kan inte lösas var för sig.
– På ett sätt man kan säga att klimatfrågan blivit för dominant, den symboliserar flera frågor. Vi måste alla lära oss hantera komplexiteten i det här.
Johan Kuylenstierna exemplifierar: För att få bort Sveriges koldioxidutsläpp vore det bra att lägga ner all stålproduktion. Men om den svenska produktionen, relativt sett, är den miljövänligaste i världen blir effekten inte alls bra för den globala miljön.
– Sedan ska inte företag kunna gömma sig bakom retoriken att saker inte går att genomföra. För det gör de, säger Johan Kuylenstierna som snart åker ner till Paris för att leda och delta i olika evenemang under klimatkonferensen.
Den förra klimatkonferensen i Köpenhamn upplevde han som delvis jobbig eftersom den inte gav de resultat som han hade hoppats på. Nu upplever Johan Kuylenstierna att det finns ett helt annat medvetande om vad som står på spel.
– Näringslivet har en mycket viktig roll i lösningen. Det är där de innovationer som behövs skapas. Klimatfrågan kan inte lösas bara genom politiska beslut.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.