Popsajter siktar på expansion

Att anlita kändisar som galjonsfigurer för e-handelsbolag och nätsatsningar är ingen garant för framgång - fallen Boxman, Dressmart och Sportus var snarare bevis på motsatsen. På Fanglobe, Fame Studios och Zeeme, som alla lanserats med hjälp av Popsveriges stjärngarnityr, siktar man rentav på expansion – om än i försiktig skala.

Fame Studios, Fanglobe och Zeeme såg allihop dagens ljus under förra våren, just som raset i e-handels- och internetaktier tog sin början. I samband med lanseringarna ställde så gott som hela det svenska popstjärneundret upp för att dra uppmärksamhet till satsningarna.

Ett knappt år senare kan konstateras att bolagen hyggligt väl lärt sig läxorna från tidigare e-handels- och kändisfiaskon som Boxman (som tog hjälp av Ace och Base och Roxette), Dressmart (Carl Bildt och Linda Lampenius) och Sportus (Martin Dahlin och Stefan Schwartz).

Den artistsajt som har tydligast koppling mellan verksamheten och sina galjonsfigurer är Fanglobe, vars affärsidé går ut på att agera fanclub för cirka 130 svenska artister, bland annat The Ark, Feven, Cardigans och Håkan Hellström. Hittills har cirka 70 Mkr tagits in i riskkapital, bland annat från Novestra, (som även var tidigt inne i Boxman), Johan Brenners och Magnus Lindahls riskkapitalbolag Time Vision och skivbolaget BMG som står på ägarlistan.

Sedan starten har den ursprungliga idén om att vara en länk mellan skivbolagen och fansen kompletterats med försäljning av musik över nätet och nu förbereder man en nyemission för att kunna exportera konceptet.

”Det handlar inte om att få in pengar för att rädda bolaget, tvärtom har det gått så pass bra att vi tänker expandera – om än försiktigt”, säger Fanglobes VD Per-Olov Lindgren.

”Vi har en stark affärsidé i att vi äger en relation med artisten, som vi säljer vidare. Alla kontrakt vi tecknar är exklusiva vilket innebär att vi får tillgång till material om och från artisterna som ingen annan har. Det är också det som är vår fördel i ett klimat där musiken blir allt mer av en gratisvara, genom till exempel Napster.”

Fanglobe har hittills inte lämnat ut några omsättningssifffror, men räknar med att nå breakeven innan årets slut.

”Vi kommer att påbörja expansionen innan dess. Vi finns redan i England sedan någon månad tillbaka och där är intresset stort för verksamheten.”

Inte heller på Fame Studios, som till 15-20 procent ägs av artister som Björn Ulvaeus, Peter Jöback, Tomas Ledin och Per Gessle och som positionerar sig som en ”internetkonsult för underhållningsbranschen”, har man drabbats nämnvärt av dotcom-krisen.

”Hela konsultbranschen gick ju ner på sparlåga och det är klart att skepsisen spred sig även till oss. Men vi har sett vilka misstag andra konsulter har gjort och tänker inte upprepa dem”, säger Ludvig Werner, VD.

”Vi tänker expandera utanför Sverige men skyndar långsamt; växa organiskt och försöka nå en omsättning på 20 Mkr för år 2001. Och vi har en så pass liten kostnadskostym att vi räknar med att gå runt innan årets slut.”

Artisternas delaktighet i Fame Studios beskrivs som ”aktiv men inte operativ”. ”De är naturligtvis ett viktigt fönster mot omvärlden eftersom de är aktiva i den industri vi vänder oss till. Skivbolag och produktionsbolag som till exempel Strix har varit några av våra viktigaste kundgrupper hittills”, säger Ludvig Werner.

De största effekterna av sitt kändisgarnityr har man nog ändå sett på Zeeme, en återförsäljare av profilkläder både över nätet och genom egna kontor runtom i landet. Där har artister som Robyn, Petter och Jennifer Brown sammantaget inte mer än en procent av bolaget – men betydligt större del i framgången med att dra in pengar till företaget. ”Det är inget snack om att deras funktion varit att generera uppmärksamhet”, säger Martin af Robson, grundare och marknadschef för Zeeme som räknar med att omsätta cirka 40 Mkr i år.

”Första gången vi presenterade dem som frontfigurer resulterade det i en stor artikel på hela baksidan av Dagens Industri. Den kom i samma veva som vi var ute och tog in nytt kapital till företaget och det första investerarna sa var ’ja, vi läste om er i DI’.”

En av dem som gick in, med cirka 10 Mkr, var riskkapitalbolaget Extended Capital Group som idag är största ägare i bolaget med 40 procent. Och snart kan det bli läge för Petter och Robyn att axla en ny roadshow.

”Vi klarar oss på de pengar vi har som det är nu. Men samtidigt går försäljningen så pass bra att vi siktar på expansion – främst på de andra nordiska marknaderna. Hur det ska finansieras har vi inte diskuterat än, men skulle det bli i form av en nyemission ställer säkert våra aktieägare upp.”

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.