Posten får vänta
Ett år efter att Lennart Grabe tog jobbet som postgeneral har han hunnit gräva sig genom den mångsekelgamla företagskulturen och driver nu allehanda förändringskampanjer. Under våren satsar han på roadshow för att få ut sina visioner. Allt från studenter till politiker ska (helst) i fortsättningen se 1600-talsföretaget som ett framtidsinriktat internetdrivet företag. När Postgirot nu säljs ut för, enligt uppskattningar 3-5 miljarder kronor, går pengarna till e-handel och internetlösningar.
Postanställda ser också skillnader mellan Grabe och företrädaren Ulf Dahlsten. Där Dahlsten var hård i nyporna, han kallades inte för inte Pol Post och inrättade “Fryshuset”, en avdelning där övertaliga inte fick några arbetsuppgifter, är Lennart Grabe mjukare. Han har bilagt pågående rättsliga krig med både konkurrenterna Citymail och Privpak och när Postgirot säljs tycks många anställda välja att stanna kvar i Posten.
Svenska folket ett problem
Lennart Grabes akilleshäl är ägandet. Grabe är fortfarande inte tillräckligt varm i kläderna för att öppet medge att det statliga ägandet bör ändras men i en av sina offensiver, en “exklusiv” intervju med Affärsvärlden, säger han i alla fall så här:
“Det är ett inbyggt problem att du har svenska folket som ägare.”
Hans resonemang lyder så här: Staten må ha en professionell hållning som ägare av företag, men det räcker inte när strukturaffärer står för dörren. Problemet är att strukturaffärer i vardande måste förklaras för politikerna som sedan i sin tur måste förklara förändringarna för svenska folket.
Tyska Posten
Mest är han orolig för den tyska Posten.Det är bara i Sverige och i Finland som postdistributionen är avreglerad och därför kan Sverige bli en testmarknad för utländska bolag inför den avreglering av postmarknaden som antas bli genomförd 2004. Förhållandena liknar mycket den som gällt inom telemarknaden – Sverige avreglerades tidigt och de stora internationella jättarna fylkades här.
Det ser ut att hända också inom postmarknaden. Bara sedan i november har nederländska TNT Post Groep, det enda av de gamla postmonopolen som är börsnoterat, skapat en allians med sin schweiziska och japanska motsvarighet samt köpt majoriteten av ett franskt logistikföretag.
“De måste motivera sin aktiekurs genom att växa snabbt. De måste gå utomlands. Inte minst den tyska Posten köper allt och till högre priser än vad andra kan betala inför den börsnotering som är planerad till i höst.”
TPG:s omsättning är nu ungefär tre gånger så stor som Postens. Börsvärdet är 100 miljarder kronor.
Svensk allians
Här hemma försökte ju Posten ta över ASG för att nå samordningsfördelar i distribution av småpaket och styckegods. Posten förlorade och speditionsföretaget gick i stället till just den tyska posten.
“Vi tittar på alternativ och att vi på sikt måste vara i en stor internationell allians är alldeles tveklöst. Vi måste vara globala”, säger Lennart Grabe och pekar bland annat på just den hårdnande konkurrensen som skapat en kolossal prispress i Sverige, främst inom lättgods och paket.
Men precis som utvecklingen har visat i telebranschen är Lennart Grabe tveksam till om det räcker med allianser utan ägarsamarbete:
“Men man bör ha kedjor med inbyggd ägarstabilitet. Svagheten i allianser är att ett bolag kan bli uppköpt av en konkurrent och då har man ett hål i kedjan.”
Inte mycket talar för att Lennart Grabe kan använda aktier i Posten till strukturaffärer. Regeringen har förbundit sig att behålla bolaget som statligt och Posten är märkligt nog, i högre grad än Telia, publikt förankrat som ett statligt bolag.
Några särskilda problem med en privatisering är trots detta svåra att förutse. Redan nu finns ju klartecken på att lägga ned de flesta postkontor och flytta in dem i butiker – en förbättring för de flesta kunder. Olönsam postutdelning kan staten i framtiden handla upp och betala privata aktörer för.
De strukturaffärer som blir aktuella under de närmaste åren får i stället ske i mindre skala och inriktas på internet och e-handel. Posten kan till exempel äga hälften av aktierna i nystartade bolag, tillsammans med anställda och/eller andra företag. Posten drar då nytta av sin största konkurrensfördel, det rikstäckande distributionsnätet.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.