Prada
Prada ökade försäljningen med 22% i Q1
Försäljningen var stark i Europa med en tillväxt på 28%, men också i Asien tack vare återhämtningen i Kina.
“Under det första kvartalet blev Kina återigen en tillväxtmotor, vilket ledde till en solid försäljningsuppgång i Asien och Stillahavsområdet”, kommenterar nya VD:n Andrea Guerra.
Försäljningen i Asien-Stillahavsområdet, exklusive Japan, var högre med 22 procent. I Japan steg försäljningen med hela 55 procent.
Den region som utvecklades klart sämst var Nord- och Sydamerika. Där steg försäljningen med bara fem procent. Detta bör inte vara någon större överraskning då andra lyxbolag sedan tidigare har varnat för en inbromsning i regionen.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.