Q-med:s sötebrödsdagar över
Bara den senaste månaden har Q-med:s aktie rasat med 15 procent. Sedan toppen i september har vd Bengt Ågerup, som också är största ägare i bolaget med 47,5 procent av kapital och röster, blivit 1 miljard fattigare på papperet.
Detta trots att bolaget levererade en till synes urstark rapport förra veckan. Försäljningen för årets första tre kvartal ökade med 34 procent, jämfört med motsvarande period förra året. Resultatet efter skatt ökade med hela 300 procent. Men rapporten kom in sämre än förväntat, kursen backade och har sedan dess fortsatt ned.
Nu tror analytiker att snabbväxaren Q-med:s sötebrödsdagar kan vara över.
– Q-med har “ägt” marknaden för rynkutfyllnadsmaterial, men konkurrensen kommer att bli betydligt tuffare nästa år, säger Martin Sikorski, analytiker vid Cheuvreux.
Anledningen är delvis den konsolidering som sker på marknaden. Mindre företag går samman, och traditionella läkemedelsföretag – som sett att det går att tjäna pengar i branschen – har köpt upp mindre företag för att komma in på marknaden.
Några exempel är läkemedelsjätten Johnsson & Johnsson som köpte Colbar, konkurrenten Allergan som lyckades köpa Inamed förra året och Mentor – som jobbar med bröstimplantat – som försökt köpa Q-meds partner i USA, Medicis, men fick nej.
Så sent som igår meddelade bröstimplantattillverkaren Mentor att de ska samarbeta med Genzyme kring nya rynkutfullnadsprodukter baserade på andra generationens hyaluronsyra, samma material som Q-Med använder i Restylane. Nya produkter från detta samarbete ska lanseras 2007.
Nu har Q-med alltså större och kapitalstarkare spelare att konkurrera med, och många analytiker varnar för en prisdumpning på den viktiga Europiska marknaden som står för över 40 procent av försäljningen.
Allergan planerar sannolikt att ge bort Juvederm, som konkurrerar med Q-med:s rynkutfyllnadsmaterial Restylane, gratis till sina Botoxkunder.
– Botox är deras stora produkt, och de kommer inte att vilja ge rabatter på Botox. Då offrar de hellre rynkutfyllnadsprodukterna. Det kan Allergan göra en kort tid, det är inte en lönsam affär, men för att ta marknadsandelar så är det helt klart så de kommer att göra, säger finansdirektör Erika Kjellberg Eriksson, och fortsätter:
– Men läkarna är inte nöjda med produkten, och då får vi se hur viktigt pengarna är för läkarna.
I Europa, som är den mest konkurrensutsatta marknaden, kommer bolaget i princip att jobba hårt för att behålla sina marknadsandelar. När det gäller marknadsandelar ligger Q-med på mellan 40 och 70 procent och bolaget har en stark position. Men det är också där Q-med riskerar att förlora marknadsandelar. Planen är att åtminstone växa med marknaden, som växer med 10 procent.
Samtidigt finns det ljuspunkter. I Asien, där Q-med redan har drygt 20 procent av sin försäljning, ökar bolaget starkt. För närvarande har Q-med lämnat in en registreringsansökan för att få börja sälja Restylane i Kina. Förhoppningen är att den beviljas redan nästa år. I dagsläget är de största marknaderna i Asien, Japan, Sydkorea och Taiwan. Där ser bolaget en stor potential att fortsätta växa kraftigt.
Detsamma gäller Ryssland där Q-med gynnats av att myndigheterna tagit tag i den svarta marknaden för konkurrerande produkter. Q-med har för närvarande uppemot 60 procent av den ryska marknaden.
Q-med hoppas också på att fortsätta expandera i Latinamerika. I Mexico och Brasilien har man redan två dotterbolag.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.