Raysearch rapporterar första kvartalet i linje med förhandsbesked

Medicinteknikbolaget Raysearch redovisar högre intäkter och resultat i första kvartalet 2022. Utfallet är i linje med bolagets förhandsbesked som lämnades den 13 maj.
Raysearch rapporterar första kvartalet i linje med förhandsbesked - raysearch-affarsvarlden-700_binary_6867255.png
Nettoomsättningen steg 28,4% till 208,1 miljoner kronor (162,1).

Rörelseresultatet blev 29,6 miljoner kronor (12,3), med en rörelsemarginal på 14,2% (7,6).

Resultatet före skatt var 26,2 miljoner kronor (11,4).

Resultatet efter skatt blev 19,3 miljoner kronor (7,1), en ökning med 171,8% mot föregående år.

Resultat per aktie hamnade på 0,56 kronor (0,21), vilket innebär en ökning med 166,7% mot föregående år.

Orderingången steg till 272,5 miljoner kronor (145,1), en ökning med 87,8% mot föregående år.

Orderstocken var på 1 489 miljoner kronor (1 207) per den 31 mars.

Utfallet är i linje med det förhandsbesked som Raysearch lämnade den 13 maj. Bolaget aviserade då en nettoomsättning på 208 miljoner kronor (206), ett rörelseresultat på 29 miljoner kronor (12) och en orderingång på 273 miljoner kronor (145).

Den negativa effekt som pandemin haft på Raysearchs försäljning ser ut att minska i takt med att pandemin avklingar. I Asien är marknadsförutsättningarna normaliserade och även i Europa och Amerika var förutsättningarna under kvartalet förbättrade. Det är dock fortfarande svårt att med större säkerhet uttala sig om konsekvenserna av pandemin i kommande kvartal.

”Det kostnadsbesparingsprogram som infördes hösten 2021 består och vi ser tydligt minskade kostnader för resor och event samt något lägre personalkostnader till följd av fortsatt anställningsstopp. Givet alla positiva signaler från marknaden är jag optimistisk inför framtiden. Samtidigt behåller jag en realistisk syn på affärerna, väl medveten om att vi ännu inte helt och hållet lämnat pandemin bakom oss. Vi kommer därför att fortsätta vår utstakade väg med fokus på försäljning, produktutveckling och kostnadskontroll. Med denna strategi, i kombination med de förbättrade marknadsförutsättningarna, ett kvartal med starka siffror och en orderstock som ännu en gång nådde en toppnotering (1 489 miljoner kronor), har vi en god grund att stå på för att kunna återgå till tillväxt under året”, kommenterar Johan Löf, grundare och VD i delårsrapporten.

Raysearch, Mkr Q1-2022 Q1-2021 Förändring
Orderingång 272,5 145,1 87,8%
Nettoomsättning 208,1 162,1 28,4%
Rörelseresultat 29,6 12,3 140,7%
Rörelsemarginal 14,2% 7,6%
Resultat före skatt 26,2 11,4 129,8%
Nettoresultat 19,3 7,1 171,8%
Resultat per aktie, kronor 0,56 0,21 166,7%
Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



Annons från Trapets