Så blir du nytänkare
Redan nu går det med hygglig sannolikhet att kora 2005 års mest uppmärksammade managementbok. I maj kommer nämligen Jack Welch ut med “Winning, The Ultimate Business How-to-Book”. Där har den legendariske före detta General Electric-chefen samlat frukten av 40 års mestadels framgångsrikt ledarskap. Bokens titel väcker inte bara intresse, utan ger också en fläkt av högkonjunktur och det sena 1990-talets boom-år.
Så behagligt blir dock inte 2005. Hård kostnadskontroll är fortfarande centralt. Konjunkturen är relativt stark, men detsamma gäller för konkurrenstrycket. Affärsmöjligheter finns, men bara för effektiva företag. Det är alltså en rätt splittrad bild som möter styrelser och ledningsgrupper när de vänder blad in mot nästa år.
För att pejla förutsättningarna har Affärsvärlden tagit del av rådgivarfirmornas allra senaste alster och intervjuat managementkonsulter och strategiska tänkare. I artiklarna här intill beskrivs resultatet: fyra viktiga trender som företagsledare måste uppmärksamma under nästa år. Vi har också frågat ett par personer med goda insikter om vilka budskap de kommer att föra fram under 2005.
Det första mötet är med den unge författaren Frans Johansson, uppvuxen i Göteborg men sedan 1991 bosatt i USA och med en MBA-examen från Harvard. Hans verk “The Medici Effect” (Harvard Business School Press, 2004) betecknas av bokdistributören Amazon som en av årets tio viktigaste böcker. Johansson påminner om att 70 procent av de produkter som genomsnittsföretaget säljer i dag kommer att vara föråldrade år 2010.
Att hitta nya kunder, produkter, tjänster och säljkanaler blir alltså avgörande för att nå framgång under 2005 och åren därefter.
Som ett sätt att nå dit pekar han särskilt på mångfald i utvecklingsteam och ledningsgrupper.
– Visst kan produktiviteten gå ner i början om folk inte känner varandra och inte genast förstår sig på varandra. Men det tjänar företaget in efter bara några veckor. Efter det ökar produktiviteten brant i de team som består av människor med olika utbildning, yrke, ålder och bakgrund, säger Frans Johansson, som har en svensk pappa och en mamma som är till hälften svart och till hälften cherokeeindian.
Han nämner som exempel den franska kosmetikajätten l’Oréal som tagit det djärva steget att utse en engelsman till koncernchef. Företaget har på senare år hittat helt nya marknader för sin produktlinje Maybelline tack vare ett okonventionellt tänkande hos ledningen.
Ett annat exempel skulle kunna vara Sony Ericsson, som i sina utvecklingsteam har svenskar, japaner, amerikaner, kineser och britter.
Ytterligare ett är succén för restaurang Aquavit i New York där den unge krögaren Marcus Samuelsson lyckats korsbefrukta det svenska och asiatiska köket på ett helt nytt sätt.
Hur beter du dig själv för att få nya idéer? Reser du, läser du eller är det något annat?
– De saker du nämner är viktiga. Men än viktigare tycker jag är att försöka upptäcka nya sidor hos andra människor. Om jag träffar en investmentbankir på en tillställning är det till exempel mycket mer givande att höra vad han eller hon har för intressen eller vilka människor han eller hon har mött än att diskutera finansmarknad, säger Frans Johansson, som besökte Stockholm i november.
Ett mer pragmatiskt budskap kommer från Simon Griffiths, Nordenchef på managementkonsultfirman Bain & Co. Han ser tre viktiga trender under 2005.
– För det första lär bolagen hålla fast vid sina kärnaffärer, men fokusera på hur de kan göra mer för sina kunder för att på så vis öka intäkterna. För det andra räknar vi trots allt med en viss diversifiering in på nya marknader. Men den kommer då mestadels att ske i anslutning till respektive företags kärnrörelse. Och för det tredje tror jag alltfler företag här i Norden kommer att skärskåda hur stor del av produktionskedjan de behöver kontrollera själva och vilken del av processen som kan outsourcas, säger Simon Griffiths.
Kostnadsdisciplin är fortfarande i stort sett lika viktigt som för ett par år sedan. Affärsmöjligheterna är dock fler.
Lars Weigl, chef för managementkonsultenheten på Capgemini, pekar på att alltfler företag renodlar och lägger ut stödfunktioner som ekonomi, personaladministration och logistik externt:
– Snart sagt alla bolag måste koncentrera sig på det som de verkligen kan och bli maximalt effektiva på det.
Men en sak kan företagen inte välja bort: anpassningsarbetet till nya regelverk. De största svenska företagen bedriver i dag så kallade SOX-projekt, vilket står för Sarbanes-Oxley Act, den nya amerikanska finanslagstiftningen. Näringslivet måste ta de – ansenliga – kostnader som det här innebär, vilket inte minst gläder konsultföretagen.
Hur kommer då företagen att agera? Är rådgivarnas tips och rekommendationer relevanta? Det är vanskligt att generalisera. Klart är i alla fall att tillförsikten i näringslivet är betydande. Och investeringsviljan – ja den finns i alla fall där nu, vilket inte var fallet för ett par år sedan. Det är ett bra utgångsläge bara det.
—
TREND 1
Satsa på enklare och bättre produkter
Under 2005 räcker det inte att bara leverera produkter och tjänster som är avancerade. De måste vara enkla också.
Hemstädningsföretaget Hemfrid säljer inte högteknologi. Ändå innehåller verksamheten betydande utmaningar. Företaget städar regelbundet hos 2 000 familjer runtom i Sverige, men verksamheten måste vara synnerligen kostnadseffektiv eftersom Hemfrid bara kan fakturera 220 kronor i timmen. Trots komplexiteten är enkelhet viktigt för företaget, både för att spara pengar och ge ett positivt bemötande.
– En till synes enkel tjänsteproduktion är egentligen ett avancerat logistiskt optimeringsproblem. Vår personal måste vara på rätt plats vid rätt tid och fakturorna måste bli exakt rätt. För att kunna lägga scheman effektivt har vi i år köpt in ett helt nytt affärssystem, säger Monica Lindstedt, grundare av och huvudägare i Hemfrid.
Enkelhet är viktigt också för en annan kvinnlig företagsledare. Hennes exempel är från konsumentelektroniken.
– Under 2005 kommer efterfrågan på enkelhet att öka. Den digitala revolutionen kommer aldrig att realisera sin potential om kameror fortfarande förses med 250-sidiga bruksanvisningar och en hemmabio kräver åtta kilometer kabel, skriver Carly Fiorina, koncernchef för Hewlett-Packard, i en krönika i tidskriften Economist. Hon menar att både företag och vanliga konsumenter kräver att tekniken i allt högre grad måste bli “intuitivt användbar” och säger att företag som kan möta efterfrågan på rätt sätt “får en särställning på marknaden”.
Att leverera enkelhet samtidigt som man håller nere kostnaderna är en utmaning. Det har inte minst energibolagen och bredbandsleverantörerna märkt. Båda har svårt att klara de nya kundförväntningar efter avregleringar och tekniksprång. Men de som kan leverera enligt Disney-konceptet – överträffa förväntningarna och ha uppmärksamhet på detaljerna – når stora framgångar.
—
TREND 2
Jobba mycket så flödar idéerna
Produktcyklerna snurrar allt snabbare under 2005. Hur kan man stimulera kreativiteten i företagen?
Bemanna för kreativitet. Så lyder ett av ledorden från HR-konsultfirmorna och det kan innebära att man blandar äldre och yngre, ingenjörer och humanister och svenskar och indier. Att göra så i praktiken är långt svårare, såvida man inte är verksam i ett nystartat entreprenörsföretag. Man kan ju inte avskeda hela sin utvecklingsavdelning. Och att leda ett team som inte bara är kreativt, utan också kännetecknas av stor mångfald, kräver sin chef.
Men lyckas man, så brukar det löna sig. Det märks bland annat i alla de innovationstäta högteknikföretag som porträtterades i nr 49 av Affärsvärlden. Stora organisationer brukar dock ha svårt att hålla kreativiteten levande.
– Erfarenheten visar att de epokgörande idéerna mest kommer fram i avknoppningar eller i hemliga lågbudgetprojekt som är dolda för ledningen, säger författaren Frans Johansson.
Men företagsledningen kan göra en hel del för att ange en viljeinriktning. Bolaget kan exempelvis skapa kontor där det är växelvis trångt och gott om plats så att människor möts ofta och i oväntade situationer. Eller också kan man rekrytera på ett oväntat sätt. Electrolux hämtade sin nya designchef, Henrik Otto, från Volvo Personvagnar. Ytterligare ett alternativ är att förvärva tillväxtföretag.
– Vi får se alltfler förvärv och fusioner av olika slag under 2005 och 2006. Förhoppningsvis blir affärerna mer genomtänkta än de varit tidigare, säger Simon Griffiths på Bain & Co.
Samtidigt får man inte glömma en klassisk devis när det gäller kreativitet. Den har en stark korrelation med arbetsinsatsen. Jobbar man mycket flödar också idéerna.
Vilken tur att 2005 är ännu ett “arbetsgivarår”, då julafton och nyårsafton infaller på lördagar.
—
TREND 3
Tänk på etiken
Affärsetiken finns högt upp på
vd-agendan även nästa år.
Det är inte bara de företag som är noterade på internationella börser som måste se över hur de klarar regelverken.
I stort sett alla svenska publika bolag måste följa de nya europeiska redovisningsreglerna. Till detta kommer den nya uppförandekoden.
– Regelefterlevnad är något som alla större företag måste ägna tid och kraft åt under de kommande åren. Det ställer högre krav, inte minst på finanschefen och hans eller hennes medarbetare, säger Lars Weigl på konsultfirman Capgemini.
Han anser att många svenska storföretag behöver rekrytera fler jurister och ekonomer till sina finansfunktioner för att hålla koll på att verksamheten följer regelverken.
Peter Strandh, enhetschef på revisionsfirman Ernst & Young, har en likartad uppfattning.
– Överallt i näringslivet måste den interna kontrollmiljön ses över. Den ska vara dokumenterad, den ska fungera och dessutom behövs rutiner för att kunna hantera avvikelser av olika slag, säger han.
—
TREND 4
Se över effektiviseringsarbetet
Outsourcingtrenden fortsätter, men inriktningen förändras.
Innebär bättre tider ett lugnare rationaliseringstempo? Knappast. Men inriktningen ser ut att förändras.
Svenska företag har minskat sina produktionskostnader kraftfullt under de gångna åren. Nu går effektiviseringsarbetet över i en annan fas. Mycket pengar kan nämligen sparas på effektivare inköp, lagerhållning, distribution, administration och försäljning. Det har bolag som Ikea och H&M känt till sedan 1960-talet. Men de har varit rätt ensamma om den insikten – fram tills nu.
Den nya outsourcingtrenden tar sig också andra uttryck. Managementkonsultfirman Accenture konstaterar i en studie (Reducing Outsourcing Risk: A CFO Perspective) att finansfunktionen spelar en allt mer central roll när det gäller att styra vilka funktioner som läggs ut på entreprenad och hur det görs. Med andra ord: outsourcing är inte längre i första hand en fråga för produktionsdirektören och dennes medarbetare.
Branschkollegan McKinsey pekar på en annan faktor, nämligen att företag ibland tar för stort intryck av vad konkurrenterna gör. I en färsk undersökning (When Offshore Manufacturing Doesn’t Make Sense) granskar McKinsey relationerna mellan arbetskrafts- och logistikkostnader och menar att det i väldigt många fall inte alls lönar sig att flytta ut produktion. Skälet är att sjöfrakter och annan logistik tar sådan tid och innebär stora risker.
Konsultfirman hänvisar bland annat till att arbetskraftens genomsnittliga andel av de totala kostnaderna i amerikansk industri i dag ligger mellan 7 och 15 procent. Andelen faller dessutom snabbt.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.