Saab misslyckas med kärnkraftbevakning

Saab har misslyckats med bevakningen av de svenska kärnkraftverken. För en tid sedan drog man sig i tysthet ur bevakningen av Ringhals, och nu har man blivit uppsagd från Oskarshamns Kraftgrupp.

– Vi har underskattat komplexiteten i projektet, säger Ann-Sofi Jönsson på Saabs Investor Relations. Framför allt komplexiteten i att vara totalentreprenör.

Hon vill inte gå djupare in på vad som gått snett.

– Vi för en dialog med Oskarshamns Kraftgrupp just nu om hur vi ska lösa upp kontraktet.

I Ringhals var det främst problem med att knyta ihop systemen som gjorde att projektet avbröts.

– Saab levde inte upp till förväntningarna på funktion och leverans av systemen, och vår bedömning var att de inte skulle kunna göra det heller, säger Gösta Larsen, informationschef på Ringhals. Saab har dock levererat och installerat en del utrustning som vi använder.

– Vi har krav på oss från Strålsäkerhetsmyndigheten SSM när det gäller bevakningen av kärnkraftverk. Saab kunde inte leva upp till detta, så nu har vi löst problemet på annat sätt. I stället för teknik får vi köra med kompensatoriska åtgärder i form av personal.

I fredags hävde även Oskarshamns Kraftgrupp, OKG, kontraktet med Saab.

Michael Stahre är säkerhetsskyddschef på OKG:

– Vi anser att de inte leverat de det ska göra — framför allt inte i rätt tid.

Enligt kontraktet med OKG skulle Saab leverera en helhetslösning så att kärnkraftverket skulle kunna klara de nya kraven om fysiskt skydd mot terroristattacker från SSM.

Systemet skulle bestå av staket, larm, inpasseringskortläsare, kameror och annan övervakningsteknik. Dessutom skulle Saab se till att det fanns reservkraft för den nya lösningen, för det fall elförsörjningen från yttre elnätet skulle brytas.

Vad har Saab presterat och inte presterat hittills?
– De har levererat ett områdesstaket med larm och dragit ut en stor del av nätet med elkablar och fiberkablar men de är inte färdiga med arbeta. Man har också förstärkt dörrar och portar, säger Björn Gustafsson.

– Det man heller inte klarat att i tid är att bygga upp datorplattformen som ska samordna säkerhetsinformation i en bildskärm hos vakterna, uppger han.

Projektet NYANS, ”Ny anläggningssäkerhet”, skulle vara färdigt den 30 april 2010.

– Vi ska träffa Saab i morgon men vi räknar med att vi nu kommer att vara tvungna att bygga upp det fysiska skyddet själva, säger Björn Gustafsson.

Han är också självkritisk och uppger också att kärnkraftsbranschen har speciella säkerhetskrav som Saab kan ha varit ovana vid. Bland annat måste utrustningen klara flera olika slags säkerhetsgranskningar vilket tar tid.

Saab fick kontrakten på säkerhetssystem för Ringhals och Oskarshamn i början av 2008, då SSM skärpte kraven på kärnkraftverken. Ordersumman i Oskarshamn uppges till 392 miljoner kronor, i Ringhals rör det sig om ett något mindre belopp. För Saab innebär det här bakslaget ett stort avbräck i satsningen på civila säkerhetssystem.

– Kärnan i våra system fungerar ändå bra, det är det viktiga för oss, och vi kommer att fortsätta på den civila säkerhetsmarknaden, säger Ann-Sofi Jönsson.

Under 2007 fick Saab tillsammans med Securitas ett liknande totalansvar för Arlanda-Bromma flygplats. Enligt uppgifter till Ny Teknik fungerar systemet i stort sett som planerat.

– Vi har haft lite leveransproblem, men systemet fungerar bra, även om det inte är hundraprocentigt. Men nu ska vi installera generation 2, säger Anders Lennerman, säkerhetschef på Arlanda.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
Annons från Carnegie Fonder
Annons från VECKANS FÖRETAG
Annons från Invesco