Samuelsson: ”Gott om tid för dialog”

MAN:s vd Håkan Samuelsson vill fortsätta diskussionerna med storägarna Investor och Volkswagen och räknar med att få ett ja till slut. Han ser också gärna Investor som långsiktig ägare.

- När vi fått förklara den industriella logiken bakom den här affären tror jag att vi kommer få brett stöd, säger Samuelsson som också menar att synergierna är konservativt beräknade.

Det sade han på en presskonferens nyss där han presenterade dagens bud på Scania. Enligt Samuelsson har MAN de senaste två månaderna presenterat ett upplägg för Investor och Volkswagen.

– Förra veckan kom uppgifterna ut genom läckor och därför valde vi att idag gå ut med budet så att alla aktieägare får samma information om vad vi erbjuder. Vi kände att det var en skyldighet mot ägarna och finansmarknaden, säger Håkan Samuelsson.

Investor avvisade idag budet liksom en enhällig styrelse i Scania. Eftersom Volkswagen-chefen Bernd Pischetsrieder är ordförande i Scania säger i praktiken båda storägarna nej.

Det oroar inte Samuelsson.

– Nu förklarar vi den industriella logiken bakom affären. När vi gjort det tror jag många kommer se att vi har ett starkt industriellt case och då tror jag att vi kommer få ett brett stöd bland ägarna.

Han är redo att fortsätta förhandlingarna med Investor och Scania.

– Vi har ett prospekt som kommer om sex veckor och det kommer att finnas gott om tid för dialog. Vi ser fram emot att fortsätta dialogen inklusive med de två storägarna, säger Håkan Samuelsson.

Han skulle välkomna Investor som långsiktig ägare.

– Vi är intresserade av det och vi skulle välkomna det.

Håkan Samuelsson tycker att timingen för att slå ihop MAN och Scania är bra.
– Det är i goda tider man ska tänka på framtiden och konsolidera för att förbereda sig för mer utmanande tider, säger Håkan Samuelsson.

– Tillsammans skapar Scania och MAN en betydligt starkare plattform för tillväxt än var för sig, menar Samuelsson som också påpekar att det innebär en mer attraktiv och tryggare arbetsplats för både ledning och personal i båda bolagen.

Han sade också att de synergier som MAN anger, 500 miljoner euro per år, är konservativt beräknade. De består till största delen av kostnadssynergier inom inköp, administration och forskning.

– Vi har inte räknat med några försäljningssynergier men längre fram är de betydande. Tillexempel gemom gemensamma plattformar och moduker för nästa generation lastbilar.

MAN ska också ta fram lätta och medeltunga lastbilar baserade på MAN:s teknik men med Scanias image.

Inga fabriker ska läggas ned som följd av affären.

Bland de institutionella ägarna är det locket på.

– Vid en sådan här budsituation kan det hända mycket innan allt är över och vi går bara ut och kommunicerar tidigt i processen när det föreligger särskilda skäl, och det gäller de flesta av stora svenska institutionerna. Fallet Skandia var till exempel ett sådant fall då det fanns särskilda skäl, säger Björn Lind, ägaransvarig på SEB Fonder som representerar 1,5 procent av rösterna.

Björn Lind vill inte kommentera vad han anser om budnivån, men pekar på att många andra aktörer ser värden i bolaget som de anser inte har kommit fram.

Aktiekursen rusar, sannolikt är det många hedgefonder som köper in sig och spekulerar i ett högre bud. Tror du att ett sådant kommer?
Jag tycker det är fel att säga att sådana aktörer bara sitter och spekulerar i ett högre bud. Det är inte bara ett pokerspel. Nu är dessa aktörer beredda att betala 448 kronor per aktie och det gör de för att de anser att det är motiverat.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
Annons från Alligator Bioscience
Annons från VECKANS FÖRETAG