SAS-aktien rasar – men spararna sitter stilla i båten

Under måndagen kom beskedet att SAS-piloter går ut i strejk, vilket fått den redan skadeskjutna aktien att falla ytterligare. Men hos Nordnet har man, trots turbulens, märkt att spararna blivit allt fler sedan 2020.
Frida Bratt om SAS:
Frida Bratt om SAS: Foto: Nordnet och TT

SAS bekräftar att förhandlingarna med pilotföreningarna inte gett resultat, och att en strejk därmed utlyses. Därmed blåser det ytterligare kring flygbolaget, där räddningsplaner varit i fokus under våren.

”Vem ska våga boka en resa med SAS framöver – och vilken stor investerare ska våga investera? I räddningsplanen ingår att SAS måste hitta nya investerare. Men strejken är minst sagt ett avbräck för förtroendet för SAS, som är mitt uppe i en räddningsplan för att undvika konkurs”, kommenterar Nordnets sparekonom Frida Bratt.

Strejken har gjort att aktien faller under dagen, och är i skrivande stund ner 6,65%. Sedan årsskiftet är aktien ned hela 52,43%.

”Men privatspararna sitter i mångt och mycket still i båten. Hos Nordnet äger nu 58 185 personer SAS-aktien. Det är en liten ökning, med 3 %, under den senaste månaden. Sedan årsskiftet är ökningen 7 %. Det stora tillskottet av privatsparare i SAS kom under 2020 och 2021. Sedan januari 2021 har antalet ägare ökat med 26%”, säger Frida Bratt.

Hon menar att det handlar om bottenfiske, och att de flesta är medvetna om att det är en chansning man gör. Samtidigt pekar hon på att det, hittills, inte blivit någon bra affär.

”Jag tror att en hel del investerare saknar svar på flera frågor kring SAS, som inte bara gäller den akuta kris som strejken nu orsakar. Om man klarar sig igenom krisen och räddningsplanen lyckas, vad ska SAS då vara? Hur klarar man sig med minskat affärsresande? Med ökad konkurrens av lågprisflyg på Arlanda? Flygbranschen var ju redan innan pandemin och SAS kris en ytterst tuff bransch med inte minst höga bränslekostnader och stentuff konkurrens”, avslutar hon.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.