Scandic klår förväntningarna

Hotelloperatören Scandic redovisar ett resultat före skatt på 334 miljoner kronor (70) för det andra kvartalet 2016.

Justerat ebitda, rörelseresultat före av- och nedskrivningar, landade på 470 miljoner kronor (358), motsvarande en marginal om 13,6 procent (11,3).

Förväntningarna låg vid 429 miljoner kronor, enligt konsensus från Inquiry Financial.

Ebitda utan justeringar för jämförelsestörande poster var 444 miljoner (323).

Rörelseresultatet (ebit) var 319 miljoner kronor (192).

Resultatet efter skatt var 261 miljoner kronor (65), motsvarande 2,52 kronor per aktie efter utspädning (0,81).

Intäkterna uppgick till totalt 3.447 miljoner kronor (3.169). De väntade intäkterna var 3.391 miljoner kronor.

Intäkterna per tillgängligt rum, RevPAR, för jämförbara hotell ökade med 10,9 procent. Totalt ökade RevPar med 8,8 procent.

RevPAR-nivån var 688,3 kronor (632,4).

“Efterfrågan under första halvåret och sommarsäsongen har varit stark på 10 samtliga av våra marknader och vi har en fortsatt positiv syn på att efterfrågan  i marknaden förblir god även under resten av året”, säger vd Frank Fiskers i en kommentar.

 

 

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.