Sex frågor: Addtechs vd Johan Sjö

Hur håller man koll på 130 dotterbolag?

– Vi kan teknikhandel och alla våra bolag har liknande affärs­modeller. Dessutom har vi en organisationsstruktur där våra bolag ingår i en affärs­enhet, vilken fokuserar på ett visst marknadssegment. På detta sätt kan bolagen hjälpa varandra på marknaden. Dessutom får jag varje måndag orderingången för alla dotterbolag i koncernen. Snittiden från order till fakturering är ungefär tre månader. På detta sätt får vi en tidig indikation på om ett bolag bör gasa eller bromsa.

Till vilken värdering brukar ni köpa bolag?

– I fjol låg ev/ebit på 5,0 i genom­snitt. Det motsvarar unge­fär ett p/e-tal på 7. Vi ­ brukar köpa mellan p/e 5 och 7 ­beroende bolagets på storlek, stabilitet och utvecklingsmöjlighet.

Är konkurrensen om bolagen tuff?

– Vid sidan av de börsnoterade konkurrenterna finns några privatägda grupperingar som försöker jobba ungefär som oss. Men marknaden är tillräckligt stor för att vi ska få agera på egen hand. Om vi till exempel har en strategi som utmynnar i att vi vill köpa ett bolag i ­Finland inom ett visst område, då radar vi själva upp de intressanta objekten. Det kanske finns tre-fyra stycken. Sedan går vi igenom bolagen, rankar dem och tar en diskussion med dem som är intressanta. De flesta förvärven gör vi ur det perspektivet utan konkurrens för att det är vi som söker upp objektet. Någon enstaka gång får vi en propå från en företagsmäklare. Då går förfrågan också till OEM, ­Lagercrantz, Indutrade, Axel Johnson, Volati och så vidare.

I ett längre perspektiv – vilka hot ser du mot er modell? För få förvärvsobjekt? Att ­industrin flyttar ifrån ­Norden?

– Det finns mer bolag till salu än vi behöver köpa. Vår short list räcker ett par år framåt. Sedan har varje affärsenhet en längre lista. Våra goda kassaflöden och vår starka balansräkning tryggar samtidigt finansieringen. Att industrin flyttar? Nja, vi har ju expanderat inom mer inhemska segment så vi är allt mindre beroende av industrin.

Hur märks det?

– Tittar man på exponeringen för fem år sedan var det mycket mer fordon, mekanisk industri och elektronik. Energi var 6 procent och bygg och installation fanns inte alls. Just de segmenten har vi medvetet satsat på. Inklusive Medical är det 45 procent av Addtech som inte har med nordisk tillverknings­industri att göra. Det gör oss mer stabila.

Indutrade undviker telekom och underleverantörer till bilindustrin. Vad undviker ni?

– Jag håller med. Som leverantör av insatskomponenter i just de branscherna har man lite att tillföra eftersom det handlar om större volymer och lägre marginaler. Vår möjlighet att sälja mervärde blir mindre. Det blir mer en logistikövning. Och vi säljer inte logistik, vi ­säljer ­teknisk kompetens och lösningar. Däremot kan vi arbeta mot dessa typer av kunder för att hjälpa dem med lösningar för att effektivisera sin produktion.

 

 

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.

OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.