SJ byter bokningssystem efter 30 år: ”Tror kunderna kommer uppskatta det”

Statliga tågoperatören SJ ska byta sitt biljettbokningssystem under april.
SJ:s VD och koncernchef Monica Lingegård.
SJ:s VD och koncernchef Monica Lingegård. Foto: Jonas Ekströmer / TT

I ett pressmeddelande uppger bolaget att det handlar om ett nytt, branschledande molnbaserat system som sätts in, och att nuvarande försäljningssystem som är 30 år gammalt, byts ut.

Det nya systemet heter S3 Passenger och är framtaget av nederländska Sqills. SJ uppger att det finns ett tydligt behov för en mer modern lösning.

”Jag har som vd valt att prioritera upp detta projekt och det känns som en viktig milstolpe att nu få lansera första versionen av vår nya biljettbokningsplattform. Jag tror att våra kunder kommer uppskatta de nya fördelarna”, säger Monica Lingegård, vd och koncernchef för SJ.

Samtidigt är SJ medvetet om att det finns risker när man lanserar komplexa system, och att man därför genomfört grundliga tester. Lanseringen kommer nu ske i steg, och det gamla systemet är kvar som back up ”ifall något oförutsett skulle hända”.

”Vi har dragit lärdomar av tidigare stora systembyten och därför säljs bara biljetter för en kortare period i ett första skede.  Biljetterna för hela sommaren släpper vi i slutet av april”, säger Monica Lingegård.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.