Sjöfartens största spelare

Rederiaktier är en bristvara på Stockholmsbörsen. Och det kanske är lika bra det.

Bylock & Nordsjöfrakt. Argonaut. Nordström & Thulin. ICB Shipping. Stena Line. Ytter­ligare några namn kan läggas till listan över rederier som lämnat Stockholmsbörsen under de senaste decennierna.

Kvar finns i dag bara Concordia Maritime och Viking Supply Ships (tills nyligen Trans­atlantic). Dessa två var dock inte i närheten av att kvalificera sig på vår lista över några av världens största börsnoterade rederier.

Börsvärdena för de svenska bolagen når inte ens upp till en miljard. Båda aktierna har dessutom fallit under de senaste fem åren då såväl världsindex som Stockholmsbörsen klättrat omkring 70 procent, räknat i kronor.

Sett för hela gruppen har utvecklingen de senaste fem åren varit något bättre än för svenskduon, men ändå klart sämre än index. Spridningen är dock stor med en del riktiga bottennapp och en del kurs­raketer. Sammanställningen bekräftar den gängse bilden av en cyklisk bransch där långsiktiga investerare sällan har mycket att hämta, men där den som kortsiktigt träffar rätt bland toppar och dalar kan få rejäl utdelning.

Överlägset störst sett till börsvärde, och en av de mer stabila spelarna, är danska A.P. Møller-Mærsk. Norge har också ett par bolag på listan, redarmiljardären John Fredriksens Frontline 2012 samt BW LPG som är en av världens största spelare inom gasfrakt.

 

 

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.

OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.