Skarpt läge i underjorden

Sveriges största offentliga upphandling går in i skarpt läge. Affärsvärlden listar juristerna som slåss om Stockholms tunnelbana – en affär värd 35 miljarder.

Seko-klubbtidningen Raka Spåret varnas de anställda på Stockholms tunnelbana för trafikspioner.

”Det har kommit till vår kännedom att ett av företagen som avser att lägga bud i upphandlingen redan finns ute i trafiken och agerar trafikkontrollanter”, skriver klubbens vice ordförande på debattsidan och forsätter sedan med uppmaningen:

”Tänk efter innan, så att vi inte hjälper en eventuell framtida arbetsgivare att budgetera för till exempel kortare regleringstider vid slutstationerna eller liknande försämringar av vår redan utsatta situation i trafiken.”

Den lokala fackklubben har alltså inte tänkt bjuda konkurrenter till arbetsgivaren Veolia, som i dag driver tunnelbanan, på information som kan leda till ett vinnande anbud.

Även Veolia håller en låg profil. Advokat Carl Bokwall på Cederquist, som är rådgivare till Veolia i den pågående upphandlingen, säger sig först vara beredd att prata med Affärsvärlden men får senare, efter att kollat med sin klient, munkavle.

I egenskap av nuvarande operatör har Veolia, som fram till helt nyligen gick under namnet Connex, ett överläge som bolaget tänkt behålla.

Advokat Johan Karlsson på Vinge som är rådgivare till det nybildade bolaget T-­banebolaget i Stockholm AB – en av konkurrenterna om uppdraget att driva Stockholms tunnelbana – säger att det kommer att bli en tuff anbudsupphandling.

– Ett inneboende problem är att Veolia har ett betydande informationsövertag. Därför är det oerhört viktigt att upphandlaren i utvärderingen ser till att den existerande operatören inte gynnas.

Än så länge är Johan Karlssons intryck av hanteringen gott.

– Ja, det omfattande underlaget förefaller genomtänkt och ganska väl utformat, vilket är ett tecken på att upphandlarna vet vad de vill ha, säger han.

Upphandlingen av driften av Stockholms tunnelbana är förmodligen den största hittills, inte bara i Sverige utan i hela Europa. Till skillnad från tidigare upphandlingar har Storstockholms Lokaltrafik (SL) den här gången valt att göra en sammanhållen upphandling. Det betyder att samma bolag kommer att anlitas för trafik, underhåll och stationsservice. Bolaget i fråga kan ta in underleverantörer, men även dessa måste kvalificera sig och finnas med i anbudet.

Avtalets längd har också förlängts till åtta år med möjlighet till förlängning ytterligare sex år. SL vill inte uppge något värde på upphandlingen, men i dagsläget ligger driftskostnaden på runt 2,5 miljarder kronor per år, vilket gör att avtalet kan bli värt 35 miljarder kronor.

– Upphandlingen är komplicerad på så sätt att det är en väldigt stor affär med många delar, men samtidigt är det en fördel med en sammanhållen produktion, den är lättare att samordna, säger advokat Ingvar Zanders på advokatbyrån Linklaters, som är rådgivare till SL.

En tredje officiell konkurrent är franska Keolis. Bolaget har ännu inte bestämt sig för någon juridisk rådgivare.

Processen omkring upphandlingen har varit i gång ett tag och efter en första gallring återstår nu sju bolag, som får gå vidare och lämna anbud.

Ingvar Zander får varken bekräfta antalet bolag eller berätta vilka de är. Enligt vad Affärsvärlden erfar är dock de återstående bolagen – vid sidan av Veolia, Keolis och T-banebolaget i Stockholm – Tågkompaniet, Serco-Nedrailways, tyska statsjärnvägen DB och MTR som driver tunnelbanan i Hongkong.

Nybildade T-banebolaget i Stockholm AB är ett samriskbolag mellan danska DSB och Eurailco som i sin tur ägs av franska RATP som bland annat kör tunnelbanan i Paris. DSB driver sedan tidigare Roslagsbanan. Serco-Nedrailways är ett samarbete mellan Nedrailways, som är ett dotterbolag till holländska NS, och engelska Serco. Tågkompaniet, som kör tåg på olika linjer i Sverige, ägs numera av norska NSB.

Dessa bolag fick för några veckor sedan ett anbudsunderlag från SL och har nu möjlighet att ställa frågor om eventuella oklarheter. Frågor och svar kommer att avidentifieras och skickas ut till alla anbudsgivare så att de har tillgång till exakt samma information. De slutliga anbuden ska ha kommit in till SL senast den 15 augusti.

Ingvar Zander räknar med ett stort antal frågor.

– I samband med upphandlingen av pendeltåg för några år sedan kom det in 600 frågor, berättar han.

SL har vid ett flertal tillfällen valt att anlita Linklaters vid stora upphandlingar. Den här gången finns även ett team från Mannheimer Swartling med som rådgivare till upphandlaren.

Hans konkurrent och kollega Martin Pekkari, som leder advokatteamet på Mannheimer Swartling, är framför allt expert på outsourcing.

– Vad många inte tänker på är att det här även är en jättelik outsourcing av tjänster. Den innehåller alla delar som normalt finns med i en sådan affär, övertagande av personal och stort utbud av olika tjänster. Nu råkar beställaren vara i offentliga sektorn vilket gör att upphandlingen styrs av lagen om offentlig upphandling, säger han.

Ingvar Zander berättar om de juridiska teamens uppdrag.

– Vi har hjälpt till med att ta fram och skriva förfrågningsunderlag och presentationer. Dessutom kommer vi att vara med och hantera och svara på de frågor som kommer in och så småningom kommer vi att vara med vid SL:s utvärdering av anbuden, säger han.

Han tycker att förutsättningarna för att det ska bli en lyckad upphandling är bra.

– Det finns ett bra avtal i botten med tydliga avgränsningar och konkreta krav, inget flum. Det underlättar utvärderingen.

Ingvar Zander ger några exempel på vad som krävs.

– Det är sådant som passagerarna efterfrågar, som att tunnelbanan går och kommer när den ska, att vagnarna är hyggligt rena och att det går att resa utan att bli av med handväskan. Det är egentligen rätt enkla krav. Sedan finns ju även teknikbiten med.

Johan Karlsson säger det inte är någon större skillnad juridiskt på att delta i en stor upphandling och en mindre, men att det finns andra skillnader.

– Det vi framför allt märker när det handlar om så här stora upphandlingar jämfört med lite mindre är att det blir betydligt mer projektorienterat utifrån klientens perspektiv. Bolaget sätter samman ett stort team med affärsfolk, ingenjörer, pr-konsulter och jurister. Vi har varit med sedan start men med ganska begränsade insatser så här långt. Det är nu det riktiga jobbet för oss börjar.

Johan Karlsson berättar om Vinges team.

– Vi har satt samman ett kärnteam för vår klient som består av delägare och seniora jurister med spetskompetens inom offentlig upphandling, bolagsrätt, arbetsrätt och konkurensrätt som vi sedan snabbt kan utöka vid behov.

Innan upphandlingen drog i gång var SL ute i Europa och informerade om förutsättningarna, och intresset för upphandlingen har, enligt Ingvar Zander, varit mycket stort. Det var därför nödvändigt att göra en första gallring.

– Många av bolagen har referenser på liknande uppdrag, en del som är både större och mer komplexa än Stockholms tunnelbana, berättar han.

Varför handlar SL upp driften för så lång tid framöver?

– Det tar lång tid att trimma in en sådan här verksamhet och man får räkna med att de första åren går åt till att lära sig, säger Ingvar Zander.

Han fortsätter:

– Det är låga marginaler i den här sortens verksamhet. Volym och rationalitet är det som ger resultat och då krävs det långa perioder om det ska bli en win-win-situation för upphandlare och operatör, vilket är tanken.

SL har dock möjlighet att bryta avtalet tidigare om operatören missköter sig.

I en offentlig upphandling är det A och O att följa reglerna. I anbudsunderlaget finns först ett antal så kallade skall-krav som ska vara uppfyllda för att bolaget över huvud taget ska gå vidare till utvärderingen. Därefter kommer delen där de kommersiella villkor som ligger till grund för utvärderingen ska anges.

Mardrömmen för juristerna är att klienten faller bort före utvärderingen, på grund av att de har missuppfattat något av skall-kraven.

– Det vill vi helst undvika och det är en viktig uppgift för oss jurister, bekräftar Johan Karlsson.

Ändå finns det flera exempel på stora upphandlingar där just detta inträffat.

När Vägverket under omskrivna former upphandlade utrustning till de första försöken med vägtullar i Stockholm fanns vid den slutliga utvärderingen bara IBM kvar.

Tanken bakom reglerna om offentlig upphandling är att kommuner, landsting och myndigheter ska köpa tjänster och varor av den leverantör som ger det mest prisvärda erbjudandet utifrån förfrågningsunderlag. Upphandlingarna ska, enligt lagen om offentlig upphandling, skötas affärsmässigt och med möjlighet till insyn.

Till hösten ska de slutliga anbuden vara klara och någon gång i början av nästa år räknar SL med att meddela vilket bolag som ror hem den jättelika affären. Det nya avtalet är tänkt att börja gälla från hösten 2009. Men ingen vågar tro att det kommer att vara klart då, utan såväl upphandlare som anbudsgivare verkar räkna med att beslutet kommer att överklagas, oavsett utgång.

– Ja, det tycks vara mer regel än undantag nu för tiden. Många bolag verkar begära överprövning även om de inte anser att något direkt fel begåtts. De chansar i hopp om att det ändå ska bli en ny upphandling och därmed en ny chans att vinna upphandlingen, säger Ingvar Zander.

En viktig del i det juridiska arbetet är därför även att se till att det är möjligt att förlänga avtalet med Veolia tills det är klart vem som lagt det vinnande anbudet i Sveriges hittills största upphandling.

Margaretha Levander

redaktionen@affarsvarlden.se

Sju slåss om affären

1 Veolia: Fransk koncern med anrika rötter och 270 000 anställda, verksam inom vatten-, sop- och energihantering. Kollektivtrafikdelen står för dryga sjättedelen av omsättningen på runt 30 miljarder euro. Driver bl.a. pendeltåg i Melbourne och (tidigare under namnet Connex) tunnelbana i Stockholm.

2 T-banebolaget i Stockholm: Samriskbolag mellan danska statens järnvägar DSB och börsnoterade MTR, som driver tunnelbanan i Hongkong.

3 Tågkompaniet: Driver bl.a. Roslagsbanan (med DSB). Omsätter cirka en halv miljard kronor (inräknat andelar i dotterbolag). Köptes av norska statens järnvägar NSB 2007.

4 Keolis: Fransk kollektivtrafik­operatör aktiv i åtta länder, med 33 500 anställda och en omsättning av 2,6 miljarder euro. Majoritetsäger bl.a. Busslink, med 5 000 förare och 2,5 miljarder kronor i omsättning.

5 Serco-Nedrailways: Partner­skap mellan det mångsysslande brittiska börsbolaget Serco, med 40 000 anställda och motsvarande 32 miljarder kronor i omsättning, och Ned­railways, dotterbolag till nederländska statens järnvägar.

6 Deutsche Bahn:Tyska statens järnvägar (en delutförsäljning väntas i sommar). Omsätter 31 miljarder euro och har 237 000 anställda.

7 MTR:Börsnoterat, delvis statsägt Hongkongbolag med tunnelbana och järnväg i portföljen. Omsätter motsvarande 7 miljarder kronor.

Har SL lärt sig upphandlingsläxan?

SL:s betalsystem Access har varit kantat av förseningar. Australiska ERG som vann upphandlingen att införa SL:s kommande betalsystem har haft stora tekniska problem med att leverera ett fungerande system.

Nu tar SL till drastiska åtgärder och anlitar IBM, som tillsammans med den ursprungliga leverantören ERG, ska slutföra projektet. Målet är att SL Access ska kunna introduceras under slutet av år 2008. IBM kommer att bistå med projektledning och utvecklingskompetens.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
Annons från Nordic Bridge Fund