Smärtsamma piller

Pfizer har stora problem med sina mediciner. Två av de snabbast växande produkterna riskerar att stoppas. Och de närmaste åren går patenten ut för hälften av storsäljarna.

För Pfizer, världens största läkemedelsföretag, blir nästa vecka en av de viktigaste i det amerikanska bolagets 156-åriga historia. Det berör de 60 000-70 000 svenskar som fortfarande är aktieägare i Pfizer som följd av fusionen med Pharmacia för två år sedan. Pfizer platsar på 20-i-topp över börsbolag med störst antal svenska aktieägare, i nivå med Electrolux och Gambro.

Den 16-18 februari håller FDA, läkemedelsverket i USA, ett öppet förhör (hearing) om Pfizers två storsäljare Celebra och Bextra. Ungefär samtidigt ska det europeiska läkemedelsverket Emea i London diskutera samma sak, 14-17 februari.

Egentligen handlar dessa överläggningar om alla antiinflammatoriska smärtstillande läkemedel och dess biverkningar i form av magblödningar och hjärt/kärlproblem. Men i centrum står Celebra och Bextra, två så kallade cox 2-hämmare, eftersom det finns studier på cancerpatienter som visar att medicinerna ökar risken att drabbas av hjärtattack, stroke och död jämfört med placebo (sockerpiller).

En cox 2-hämmare är redan indragen från marknaden. Merck drog tillbaka sin produkt Vioxx i slutet av september i fjol. Ironiskt nog upptäcktes dessa ökade risker när Merck och Pfizer försökte vidga marknaden för cox 2-hämmarna, från värklindring till cancerprevention.

Många läkare är övertygade om att det rör sig om en klasseffekt, alltså att alla cox 2-hämmare är alltför riskabla att använda. Pfizer hoppas att så inte är fallet eftersom det finns några studier som tyder på motsatsen.

Vad diskussionerna hos FDA och Emea leder till är omöjligt att förutsäga. Det är inte ens säkert att FDA och Emea kommer till samma slutsats. I ett värsta scenario tvingas även Pfizer dra in sina cox 2-hämmare. I ett mer optimistiskt scenario accepteras produkterna, i så fall sannolikt med kraven att Pfizer måste vara restriktivt med sin marknadsföring och tydligt tala om att produkterna kan ge allvarliga biverkningar för vissa patienter. Redan nu är Pfizer ålagt att inte hårdsälja Celebra och Bextra.

Nyckelprodukter
Pfizer står och faller inte med dessa två mediciner, som i fjol svarade för 10 procent av Pfizers försäljning. Men de är ändå något av nyckelprodukter eftersom försäljningen hittills vuxit så kraftigt. Utan dem får Pfizer stora problem att hålla sin försäljning uppe. Av företagets tio mest sålda produkter förlorar nämligen fem sina patentskydd de närmaste åren. 2005-2007 blir en kritisk period för Pfizer.

I fjol blev Pfizer av med skyddet på ett par produkter, Neurontin mot epilepsi och Diflucan mot svampinfektioner. I år går patentet ut för depressionsmedlet Zoloft, som är Pfizers tredje produkt i storlek. Även infektionsmedlet Azitromax är fritt fram att kopiera. År 2007 tappar Norvasc, världens mest sålda blodtryckssänkande medicin, sitt skydd liksom allergimedlet Zyrlex.

För övriga produkter ser det också pressat ut. Pfizers mest kända medicin, impotensmedlet Viagra, har många år kvar med patentskydd, till 2012. Men Viagra möter allt starkare konkurrenter, främst Cialis från Eli Lilly och Levitra från Bayer/Glaxo Smith Kline. I fjol sjönk Viagra-försäljningen med 11 procent. Impotensmedlet har inte blivit den storsäljare många trodde för några år sedan.

Pfizers största produkt, kolesterolsänkaren Lipitor, passerade i fjol som första läkemedel gränsen 10 miljarder dollar i försäljning. Lipitor har 40 procent av världsmarknaden. I USA är andelen 42 procent, jämfört med 45 procent 2003. Lipitor har tappat till bland annat Crestor från Astra Zeneca som hade 6 procent av USA-marknaden i fjol. Patentet på Lipitor går ut 2010.

En kombination
För att stärka sitt grepp om hjärt/kärl-marknaden har Pfizer lanserat ett preparat som kombinerar Lipitor och Norvasc. Den nya medicinen, Caduet, godkändes i fjol av FDA och har hittills haft en blygsam försäljning.

Pfizer har ofta tagit hjälp av andra företag för att få fram nya produkter. Det är på detta sätt Lipitor, Celebra och Bextra kommit in i koncernen. Pfizer samarbetade med Warner-Lambert, som tog fram Lipitor och valde 2000 att köpa hela Warner-Lambert för 90 miljarder dollar inför risken att någon annan skulle lägga ett bud på företaget.

Av samma anledning förvärvades Pharmacia 2003 för 60 miljarder dollar. Pfizer var ute efter Celebra och uppföljaren Bextra, som båda uppfanns av Searle, dotterbolag till Monsanto, som Pharmacia köpte 2000. Pfizer hjälpte Searle med utvecklingen och valde att lägga ett saftigt bud på Pharmacia för att få kontroll över cox 2-produkterna. Om FDA och Emea säger nej till Celebra och Bextra blir Pharmacia-köpet sannolikt Pfizer sämsta affär någonsin.

Pfizer har köpt en rad bioteknikföretag för att komma åt nya intressanta produkter. Och det finns samarbetsavtal med stora och medelstora läkemedelsbolag som franska Sanofi-Aventis, de tyska företagen Altana, Boehringer-Ingelheim och Schering, belgiska UCB och holländska Akzo Nobels dotterbolag Organon. Fler förvärv är därför att vänta.
_____________________________________

Kännbara patentutgångar
Pfizers tio största produkter 2004, miljoner dollar
Produkt Försäljning Förändr, % Patentutgång
Lipitor blodfetter 10 862 18 2010
Norvasc högt blodtryck 4 463 3 2007
Zoloft depression 3 361 8 2005
Celebra smärta 3 302 75 2013
Neurontin epilepsi 2 723 1 2004
Azitromax klamydia 1 851 -8 2005
Viagra impotens 1 678 -11 2012
Zyrlex allergi 1 287 -4 2007
Bextra värk 1 286 87 2015
XalataN grön starr 1 227 84 2011
_______________________________________

Ny svensk blockbuster
Xalatan, ett medel mot glaukom (grön starr), tillhör Pfizers mest snabbväxande produkter. Försäljningen ökade i fjol med 84 procent och nådde 1,2 miljarder dollar. Xalatan är framtaget av svenska forskare i Uppsala vid gamla Pharmacia och lanserades 1996. Det är det femte svenska läkemedlet som passerat den magiska gränsen för en “blockbuster”, en miljard dollar. De övriga svarar Astra-forskare för:

Losec, Nexium, Seloken och Pulmicort.
Andra svenskprodukter hos Pfizer gick också mycket bra i fjol. Detrusitol, ett medel mot inkontinens och framtaget av Kabi i Stockholm, ökade 66 procent till drygt 900 miljoner dollar och blev Pfizers tolfte produkt försäljningsmässigt. På platsen efter kom tillväxthormonet Genotropin, som ökade 53 procent till nästan 740 miljoner dollar, också det ett resultat av forskning vid Kabi.
________________________________________

AKTIEN:

Låg värderat – med rätta

Pfizer är klart lägst värderat av de stora läkemedelsbolagen. Ett p/e-tal på 11 och en förväntad vinstillväxt framöver på runt 10 procent per år ger en peg-faktor på 1,1. Övriga företag ligger kring 1,6, även Astra Zeneca. Pfizer borde därför locka till köp.

Osäkerheten kring Celebra och Bextra är dock fundamental. Informationen från de studier som gjorts är motstridig. De hearings som FDA och Emea håller nästa vecka kan i bästa fall skingra en del av osäkerheten.

I så fall kvarstår problemen med de många patentutgångarna. Fram till och med 2007 förlorar produkter med en försäljning på nästan 15 miljarder dollar sina patentskydd. Det är nästan en tredjedel av totalförsäljningen.

Med andra ord: det finns skäl för den låga värderingen.
Rådet blir därför att avvakta med köp, åtminstone till slutet av nästa vecka.
__________________________________________

Svag tillväxt
Miljoner dollar 2003 2004 2005p
Omsättning 44 736 52 516 52 250
Vinst efter skatt 3 910 11 361 11 400
Vinst/aktie, dollar 1,69 2,12 2,13
P/e 14 11 11

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
Annons från Envar Holding AB
Annons från AMF