Sociala medieaktier fortsätter tappa på måndagen

Sociala medieaktier fortsätter tappa på måndagen - sociala-medier-iphone-appar-900
Foto: Jenny Kane/TT
Sociala mediebolagen, däribland Facebook och Twitter, fortsätter tappa på måndagen på oro att intäkterna kommer falla.

Facebook faller 3,1 procent i förhandeln efter att mer än 160 bolag utannonserat att de kommer sluta annonsera på bolagets sajt. Aktien föll 8,3 procent i fredags på nyheten att Unilever kommer sluta annonsera på sociala mediesajter under resten av året. Starbucks, Verizon och Coca-Cola har gett liknande besked.

Vissa ser dock denna nedgång som ett köpläge, däribland Rohit Kulkarni på MKM Partners som förklarar att till och med Procter & Gamble, som är Facebooks största annonsör, står för mindre än 0,5 procent av bolagets intäkter.

Twitter faller drygt 2,4 procent i förhandeln. Även Snap och Pinterest, som inte direkt är föremål för någon bojkott, sjunker något.

Bojkotten kan framöver komma att bli global, då en kampanj vid namn ”Stop Hate for Profit” vill att europeiska storbolag ska ansluta sig.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



Annons från Carnegie Fonder
Annons från Invesco