Spelbolag förbjuds skicka spelreklam till spelavstängda – riskerar miljonvite om de fortsätter

Konsumentombudsmannen förbjuder spelbolagen att fortsätta skicka reklam till personer som registrerat sig i spelpaus. Om de fortsätter riskerar de miljonviten.

Spelbolagen Mr Green och Karl Casino har skickat spelreklam till personer som stängt av sig själva från spel om pengar via Spelinspektionens självavstängningssystem spelpaus. Konsumentombudsmannen, KO, förbjuder bolagen att fortsätta med detta och åberopar att spelbolagen är skyldiga att se till att de inte skickar spelreklam till personer som är avstängda från spel.

–Lagen är mycket tydlig på den här punkten. Tanken är att spelare som vill pausa eller sluta spela helt ska skyddas från direkta uppmaningar att spela och från att få reklam direkt i mobilen eller via mejl, säger Johanna Nyblom, processråd vid KO, i ett pressmeddelande.

Bolagen riskerar att dömas till vite på två miljoner kronor vardera om de bryter mot förbudet.

Bakom Karl Casino står företaget L&L Europe. Mr Green var tidigare noterat på Stockholmbörsen, men ägs idag av William Hill.

OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
    Annonstorget Premium i samarbete med King Street Media Annonsera här