Spotify och Netflix banar väg
Priset ”Årets affärsmodell” går till ljudboksbolaget Storytel.
”Vinnaren har snabbt tagit en stark position på en i grunden mycket mogen marknad och har i dag en halv miljon betalande prenumeranter”, lyder motiveringen. Därtill har ”affärsmodellen på ett övertygande sätt och med stor ambition visat att gammal inte alls är äldst”.
– Det sker ett teknikskifte i bokbranschen. I princip står ljudstreamingtjänster för tillväxten i branschen medan resten av marknaden sjunker något, säger Jonas Tellander, vd för Storytel.
Priset delades ut på Nalen i Stockholm i förra veckan och är en del av Business Model Awards, som arrangeras för sjunde året av konsultföretaget Cordial i samarbete med Affärsvärlden och talangnätverket Nova.
Preventivmedlet Natural Cycles utsågs samtidigt till ”Årets affärsmodellutmanare”.
I dag finns Storytel, utöver i Norden, i Polen, Nederländerna, Ryssland och Spanien. Ambitionen är att komma ut i fler länder och växa med 40 procent per år.
– Det är och har varit en utmaning att få med sig bokbranschen. I Sverige är vi hemma, men i andra länder kommer vi med något helt nytt fortfarande. Där är man van att sälja en kopia av en fysisk bok, men vi har en helt annan modell.
Att köpa och sälja är inga enkla begrepp i bokbranschen. Förutom att kunder abonnerar på en tjänst i Storytels fall sker det samtidigt ett köp bakom kulisserna. Varje avlyssnad bok räknas som såld, men köpet är uppdelat och avräknas i takt med lyssnandet.
Det är också så att en ny katalog av böcker måste byggas upp för varje ny marknad som Storytel går in på, vilket beror på att rättigheterna för varje bok är – till skillnad från musik och film – begränsade till enskilda länder och, oftast, inhemska förlag.
När Storytel går in i ett nytt land tittar de på om andra streamingtjänster har slagit rot, och då framför allt globala spelare som Spotify och Netflix.
– Ofta banar de väg för den här typen av tjänster. Det gäller att förstå att man inte köper någonting, utan att man abonnerar.
Storytel grundades för tolv år sedan av Jonas Tellander och Jon Hauksson. Numera sitter ljudboksbolaget längst ner i Norstedts-huset på Riddarholmen i Stockholm. Inflyttningen skedde efter det att Storytel förvärvade den snart 200 år gamla förlagsgruppen under fjolåret till en summa om 152 miljoner kronor, vilket innebär att startup-bolaget blev Sveriges näst största bokaktör.
Det största hotet för framtida expansion på nya marknader förblir Amazons lyssningstjänst Audible som är störst i USA, England och Tyskland – marknader som Storytel därför inte har gått in på. I stället investerar Storytel i att bli marknadsledande på nya ljudboksmarknader.
– Men även där ser vi att Audible kommer in och börjar kriga om rättigheterna.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.