Spretigt i it-rabatten
De senaste årens hårdare krav från kunder och aktieägare har lett till att de svenska it-konsultbolagen prövat vitt skilda strategier. En del har redan kommit långt med omstruktureringar och besparingar medan andra satsat allt på hög tillväxt.
När nu signalerna kommer om kraftigt försämrat konjunkturläge med stora problem i branscher som bank/finans och telekom, alla klassiska konsultköpare, står konsultbolagen med helt olika förutsättningar för att möta de tuffare tiderna.
Osäkerheten inför 2009 är därför stor, även om den underliggande efterfrågan är stabil på många områden.
Det generella problemet för hela branschen är att intäkterna per anställd legat relativt konstant sedan nedgången efter millennieskiftet. Jakten på ny personal har samtidigt gjort att vinstmarginalerna varit svåra att trimma. I börssammanhang har it-konsulterna därför till stor del mist sin tidigare stjärnglans.
Om vi börjar i toppen märks branschens spretighet direkt. Tieto Enator är fortfarande ohotad som största lokala aktör i Norden, men utväxlingen på storleken är liten. Intäkterna per anställd ligger en bra bit under genomsnittet i branschen.
Detta faktum var en av orsakerna till att bolaget i våras vara nära att köpas ut från börsen av Nordic Capital, en affär som stoppades i sista stund. I stället försöker Tieto Enator hitta tillbaka till fornstora dagar med besparingspaket, omstrukturering och en delvis ny ledningsgrupp. Bolaget lämnar den tidigare så stolta strukturen som byggde på en indelning i branscher, för att i stället lägga mer makt hos de enskilda landsbolagen. Samordning och delade resurser är numera ledorden.
Det visade sig helt enkelt för svårt för bolaget att fortsätta växa internationellt genom att följa med nyckelkunderna utomlands, där man även hoppades hitta nya kunder i liknande sektorer. Samtidigt råder delade meningar om ifall Tieto Enator gör rätt eller om den tidigare strategin trots allt hade gett bättre utdelning på sikt.
De problem som Tieto Enator brottas med går igen hos hela branschen. För att få upp lönsamheten krävs en allt större del billig arbetskraft i låglöneländer samtidigt som spetskompetensen ska göra skäl för höga arvoden på en mer strategisk nivå hos kunderna.
Ett aktuellt exempel på hur de stora kunderna pressar it-kostnaderna kan hämtas från USA. I samband med arbetet att rädda de säljbara delarna av den krisdrabbade investmentbanken Lehman Brothers har delar av bankens it-avtal offentliggjorts.
Här återfinns givetvis en lång rad av de välkända amerikanska leverantörerna men en inte obetydlig del av kontrakten är skrivna med Indiens nya globala konsultjättar Tata Consultancy och Wipro Technology.
Just bristen på en bra blandning av verksamhet i hög- och låglöneländer sägs ha varit en av orsakerna till att WM-data valde att söka en köpare i Logica när flera år av åtgärdspaket inte givit full utdelning.
Bland de medelstora konsultbolagen återfinns de aktörer där man tydligast märker satsningen på olika strategier. Semcon och Cybercom stack ut tillväxtmässigt under 2007. Affärsmannen J Christer Ericssons holdingbolag är storägare i båda bolagen efter ett misslyckat försök att få till stånd en sammanslagning. Nu har värderingarna kommit ned, vilket skulle kunna öppna för nya affärer. Men frågan är om JCE-sfären fortfarande tror på it-konsultbranschen på samma sätt som för två år sedan. Utmaningen blir nu att hantera den stora förvärvsdrivna tillväxten.
En annan mellanaktör är HiQ, som kallats börsens försiktigaste it-konsult. Organisk tillväxt är ledordet, men det utesluter inte att ett och annat mindre konsultbolag köps ibland. Nu har dock bolaget väl passerat tusen anställda och personalomsättningen liknar den i många andra bolag i branschen.
Precis som i fallet med Tieto Enator står HiQ inför utmaningen att verkligen leverera utifrån de höga ambitionsnivåerna. HiQ har så här långt inte fått marknaden att jubla, även om många fortfarande betraktar bolaget som det mest stabila it-konsultbolaget på börsen.
En utmanare till den titeln skulle kunna var Connecta som med ny ledning satsar hårt för att bibehålla de senaste årens framgångar. En omorganisation pågår men det är svårt att säga om det handlar om mer än en trimning av det redan existerande erbjudandet.
En fördel för både HiQ och Connecta, när tiderna nu ser ut att bli sämre, är att de inte tillhör de konsultbolag som maximerat personaltillväxten det senaste året.
Per Agerman
per.agerman@affarsvarlden.se
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.