Stabil utdelningsaktie
VÄNTA Årsskiftet närmar sig och därmed också boksluten där börsbolagen aviserar hur mycket utdelning aktieägarna kan se fram emot under våren. En utdelningsaktie Affärsvärlden gillat i ett par år är tjänsteföretaget Coor, som tidigare var en del av Skanska och är verksamt inom facilities management (FM).
FM är en relativt konjunkturokänslig verksamhet som inbegriper tjänster såsom fastighetsunderhåll, post- och godshantering, städning, catering, säkerhet och receptionsservice. Nyckeln till Coors goda lönsamhet inom tjänster, där konkurrensen annars är väldigt tuff, är bolagets fokus på integrerade FM-tjänster (IFM). IFM innebär att Coor tar ett helhetsansvar för en mängd FM-tjänster på flera olika platser, ofta i flera länder. IFM-marknaden är betydligt mer konsoliderad än marknaden för enstaka FM-tjänster. Bland Coors kunder finns många välkända storföretag som AB Volvo, Statoil och Ericsson.
I fjol delade Coor ut 3 kronor per aktie, motsvarande en direktavkastning på 4,5 procent vid nuvarande kurs kring 66 kronor. Flera faktorer talar för att det borde bli mer i år, åtminstone 3,50–4 kronor, motsvarande en direktavkastning på 5,3–6,1 procent.
Först och främst har Coor en kapital-lätt affärsmodell med väldigt små investeringsbehov. Vidare är Coors huvudfokus organisk tillväxt, så överflödigt kapital går troligen till aktieägarna snarare än förvärv. Slutligen har bolagets balansräkning stärkts så att nettoskulden i förhållande till ebitda-resultatet är sannolikt nere kring 1,5–1,6 vid årsskiftet, vilket ger gott om utrymme till taket på 3,0 gånger ebitda-resultatet.
Vid sidan av god direktavkastning lockar Coor med stabil tillväxt. Justerat för den norska skadeserviceverksamheten som sålts nyligen har Coor växt med 4 procent organiskt under årets första nio månader. Samtidigt har det justerade ebita-resultatet ökat med 9 procent. Under innevarande år har viktiga avtal med bland annat SAS och Telia förlängts och ett nytt stort avtal har tecknats med ABB.
ABB-avtalet sträcker sig över fem år och är värt omkring 230 miljoner per år, motsvarande cirka 3 procents tillväxt för Coor. Leveransen påbörjades 1 april och skalas upp successivt, så positiva effekter spiller över på 2018.
När vi senast synade Coor i nummer 47/2016 handlades aktien med en ganska betydande rabatt gentemot betydligt större internationella konkurrenter som danska ISS, brittiska Compass Group och franska Sodexo. Stora delar av värderingsgapet har stängts under senaste halvåret, då Coor-aktien stigit med 16 procent samtidigt som konkurrenterna tappat 12 procent i genomsnitt.
På vår prognos för 2018 handlas Coor till ungefär 14 gånger ebita-resultatet, motsvarande ett justerat p/e-tal på nära 17. Även om bolaget utvecklas starkt är det svårt att se särskilt mycket uppvärderingspotential från de nivåerna.
Även om Coor hittills skämt bort aktieägarna med en väldigt stabil utveckling så finns risker. Hela kontrakt kan sägas upp, även om det är sällsynt. Vidare kan många kunder dra ner på verksamheten i ett sämre konjunkturläge, något som spiller över på Coor. Bland bolagets största kunder finns cykliska bolag som AB Volvo och Volvo Cars samt den pressade telekomjätten Ericsson.
Sammantaget gillar vi Coor som en pigg och välskött uppstickare på en stor marknad. Vidare lockar den goda direktavkastningen som skulle kunna lyfta aktien upp mot 70 kronor. På nuvarande nivåer framstår ändå uppsidan som för liten för ett köpråd. Vi siktar på att stiga på i en svacka framöver.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.