Ställ kollegan mot väggen

Signaturen "Klart störd" har fått en ny medarbetare som är charmig, smörar för vd och verkar vara ute efter signaturens jobb. Dokumentera fakta och läs på om psykopatiska personligheter, råder Gunilla Arhén, Affärsvärldens karriärcoach.

FRÅGA:
Jag är marknads- och försäljningsansvarig på ett större företag. Sitter i ledningsgruppen. För en tid sedan anställde VD en säljchef som rapporterar till mig. Han har en bra bakgrund, är trevlig och uppskattad av både kunder och VD. Men – han börjar lägga sig i mina ansvarsområden och tar på sig arbetsuppgifter som ingår i min roll. Han agerar utan att förankra eller tala med mig först, både i förhållande till kunder och VD. När jag ifrågasätter detta, påstår han att jag är överspänd. Han skrattar och charmar alla. Jag har noterat att han säger olika saker till mig och till andra personer – det låter bra, men hänger inte ihop. Eftersom han är social och trevlig verkar det inte vara någon annan än jag som reagerar. Han smörar för VD, som inte verkar se hur han rundar mig. Jag anar att han är ute efter att ta över mitt jobb, något jag anser att han varken har utbildning, erfarenhet eller kompetens att göra. Vår VD har en informell ledarstil. När jag tar upp detta som problem lyssnar han inte. Jag trivs med jobbet, men är inte nöjd med den här situationen. Har du något förslag på hur jag kan göra? /”Klart störd”

SVAR:
Naturligtvis måste du se till att din säljchef respekterar dig som chef och inte rundar dig. Du har redan samtalat med både säljchefen och vd. Mitt förslag är att du förbereder dig på tre sätt: skriv ner allt som har hänt hittills. Fortsätt dokumentera allt. Läs också någon bok om narcissistiska psykopatiska personligheter. Risken finns att din charmiga säljchef har en sådan läggning. En sådan personlighet kan bli farlig om den utsätts för press. Han kan bli hotfull, tala illa om dig med olika människor. Dokumentera dina goda resultat. Vad du har presterat och levererat vilket har bidragit till vinst för företaget.

Sök anledning att delta i säljchefens möten oavsett dignitet. Skriv själv mötesanteckningar och sprid dem till deltagare och andra berörda så alla vet fakta. Bjud in nyckelpersoner i din ledningsgrupp så att de har samma information som du själv om vad som har hänt. Finns det fler i högsta ledningen som har sett säljchefens agerande, vilka du kan liera dig med?

Ta ett nytt samtal med säljchefen. Diskutera utifrån konkreta fakta och händelser. Fråga varför han gör så. Om han ler och säger att du är överspänd, återgå till fakta och konstatera att det är allvarligt för företaget om ni inte kommer överens, varför du kommer att ta upp detta med vd.

Be om ett möte med vd där ni diskuterar din roll och dina vad jag förstår mycket goda resultat. Samtala om din framtida roll i företaget. Därefter tar du upp konkreta fakta och problem med säljchefen och påpekar att det är negativt för företaget att ni inte har klara roller. Det skapar osäkerhet hos kunder, leverantörer och andra viktiga intressenter. Det är dessutom riskabelt för resultat och vinst.

Har du otur hör vd till sorten som egentligen tycker att det är bra med konkurrens i ett företag och att den starkaste ska vinna (jag har egna erfarenheter av detta). Då är det lika bra att få reda på det, för en sådan företagsmiljö är inte bra att arbeta i. Ta den tid på dig som du behöver, så att du har ett nytt jobb som du vill gå till innan du går vidare enligt ovan. Lycka till!
Gunilla Arhén

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.