Starbreeze
Starbreeze minskar förlusten
Omsättningen sjönk 36,2% till 32,6 miljoner kronor (51,1). Payday stod för 30,6 miljoner kronor (50,8). Justerat för engångseffekter ökade nettoomsättningen för Payday med 39,7%.
I rapporten skrivs det att bolagets Payday-franchise har visat sin styrka som en ”games as a service” och att Payday 2 i slutet av december var det spel på Steam som hade flest medlemmar i sitt Community, 7,1 miljoner.
”Arbetet med nästa säsong pågår i hög takt och vi ser fram emot att lansera dess första del under detta kvartal”, står det vidare.
Ebitda-resultat blev 5,3 miljoner kronor (26,8), med en ebitda-marginal på 16,3% (52,4).
Rörelseresultatet blev -4,4 miljoner kronor (-194,2). Den rejäla lönsamhetsförbättringen beror på att direkta kostnader var betydligt lägre denna gång på 8,7 miljoner kronor (225,5). Direkta kostnader relaterar till spelproduktion och spelutveckling.
Resultatet före skatt var -16,4 miljoner kronor (-156,7).
Resultatet efter skatt blev -16,6 miljoner kronor (-98,3), och per aktie -0,02 kronor (-0,30).
Likvida medel uppgick till 157,4 miljoner kronor (82,8).
Starbreeze, Mkr | Q4-2020 | Q4-2019 | Förändring |
Nettoomsättning | 32,6 | 51,1 | -36,2% |
EBITDA | 5,3 | 26,8 | -80,2% |
EBITDA-marginal | 16,3% | 52,4% | |
Rörelseresultat | -4,4 | -194,2 | |
Resultat före skatt | -16,4 | -156,7 | |
Nettoresultat | -16,6 | -98,3 | |
Resultat per aktie, kronor | -0,02 | -0,30 | |
Likvida medel | 157,4 | 82,8 | 90,1% |
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.