Stena Line: Ute på djupt vatten

Färjerederiet Stena Line krymper när andra rederier växer. Höjda biljettpriser har minskat försäljningen. Snart behövs mer pengar.

Det är inte konstigt att devisen ”Världens största rederi för internationell färjetrafik” har fallit bort från Stena Lines rapporter. Bolaget krymper nämligen i betänklig fart samtidigt som färjesjöfarten i allmänhet ökar. Utvecklingen oroar även om det finns förklaringar.

Viktigast är att skattefriförsäljningen ombord upphörde vid halvårsskiftet. Det innebär färre resenärer och färre köp ombord. Men att bolagets omsättning under andra halvåret 1999 föll med 18 procent berodde inte bara på ombordförsäljningen. Också utan den föll nämligen bolagets omsättning. Detta får ses som ett orostecken, inte minst eftersom bolaget höjt biljettpriserna under halvåret för att kompensera just för ett minskat resande.

Hårdare konkurrens

Nästa förklaring är den hårdnande konkurrensen, främst i trafiken mellan England och Irland. Där satte Stena Line för flera år sedan in sina stolta nyförvärv, de stora snabba katamaranerna. Att döma av marknadsutvecklingen var det ingen fullträff. Under de tre senaste åren har Stena Lines marknadsandelar minskat för både passagerare, personbilar och last.

Under 1999 har Stena Line tappat andelar på alla sina större marknader utom England-Holland. Kanske har Stena Lines prishöjningar varit ett fullständigt misslyckande, i stället för att höja intäkterna så har prispolitiken minskat dem. VD Bo Severed medger att priskänsligheten bland kunderna kan vara stor och är ett skäl till att kunderna sviker.

En ljuspunkt är trafiken över Engelska Kanalen som går med vinst. Samtidigt slår de högre biljettpriserna, om de kan upprätthållas, i år igenom fullt ut. I år innebär det 150-200 miljoner kronor mer i intäkter som tillsammans med besparingar, bland annat personalminskningar som sparar 180 miljoner kronor, kan ge rejäla vinstlyft. Dessutom aviserar Bo Severed nya, ännu opreciserade, personalminskningar.

Dessa förändringar gör att bolaget kan gå med vinst igen. Affärsvärlden ställer sig dock tvivlande, i vart fall för i år. Osäkerhetsfaktorerna är flera:

Bo Severed varnar för att resultatet för första halvåret i år, till följd av den slopade skattefriförsäljningen, blir sämre än samma period förra året, en förlust på 233 miljoner kronor. Det betyder att de intäktsökningar och besparingar som finns presenterade inte räcker till för att nå vinst för hela år 2000.

Bron dominerar

En annan osäkerhetsfaktor är det expansiva drag som bolaget gjorde i november, försöket att köpa Scandlines från svenska SJ. Köpet har blockerats. En skiljedom kommer inom fyra månader, enligt Bo Severed. Scandlines trafikerar dels Helsingborg-Helsingör men också rutter mellan Trelleborg och Tyskland.

Oavsett om affären går igenom eller inte så är det inte säkert att den just nu lönsamma Scandline-trafiken blir lönsam på sikt. Troligen gör Öresundsbron, och inom tio år kanske också en länk mellan Danmark och Tyskland, en del färjor överflödiga. Bo Severed skriver dock inte under på det resonemanget:

”I Engelska kanalen har tunneln haft en expansiv inverkan på trafiken och passagerarvolymerna är inte mindre (än innan tunneln byggdes). Och vi räknar ju med att bron blir den största spelaren i Öresund.”

Mest oroande för Stena är den allt högre skuldsättningsgraden. Med nuvarande förlusttrend ligger andelen eget kapital i rörelsen kring 20 procent vid halvårsskiftet. Ett annat förlustrederi, Svenska Orient Linien, valde nyligen att göra en nyemission vid en soliditet kring 19 procent.

”Vi är nära gränsen”, svarar Bo Severed på frågan om hur högt skuldsatt rederiet kan bli.

Har ni diskuterat en emission i styrelsen?

”Det vill jag inte kommen-tera”.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
Annons från Valour
Annons från Moberg Pharma