Stenbeck och Schibstedt i nytt tidningskrig

Stenbeck drar nu igång ett nytt gratistidningskrig mellan Metro och Schibsted-ägda "20 Minutes" - denna gång i Paris. Denna vecka delas de första Metro-exemplaren ut i den franska huvudstaden och ”någon gång i mars” ger sig Schibsted in i matchen.

“Vi växer som fan medan andra tidningar noterar avmattning. Vi håller på att vända hela Gutenberg-industrin upp och ned”, säger Pelle Törnberg, VD och expansionsgeneral för Metro International i en intervju i Financial Times, apropå att koncernen nu inleder sin Frankrike-offensiv.

Förra veckan meddelade Metro att bolaget tecknat ett tryckavtal med italienska Poligrafici Editoriale, som äger den franska tidningen France Soir, och denna vecka beräknas de första exemplaren av Stenbecks gratistidning nå parisarna.

Etableringen blir den 22:a för Metro totalt, men den första i Frankrike och handlar om en upplaga på 280 000-300 000 exemplar. Metro kommer att anställa 15 journalister och 20 personer inom försäljning och den franska verksamheten ska nå breakeven inom tre år. Efter Paris lär fler franska utgåvor stå på tur; Marseille redan i mars och därefter Lyon.

Beskedet från Metro är att betrakta som ett svar på det faktum att Schibsted i förra veckan gav klartecken för lanseringen av sin gratisprodukt ”20 Minuten”. VD Sverre Munck sade då att utgivningen planeras till ”någon gång i mars”. Schibsted säger sig satsa 100 miljoner norska kronor på Parisprojektet och gör gemensam sak med franska medieaktörerna Sofiouest och Spir Communication som äger vardera 25 procent av det nybildade ”20 Minutes France SAS”.

Ingen av koncernerna har fått klartecken för egna tidningsboxar. Metro ska tills vidare distribueras via 500-600 kolportörer och Schibsted har dock tecknat ett avtal med franska järnvägen SNCF.

I Paris har de båda gratistidningarnas ankomst redan orsakat starka känslor. Franska fackföreningar på både journalist-, tryckeri- och distributionssidan har reagerat kraftigt och oroar sig för att de nya tidningarna ska ta annonsintäkter från redan hårt pressade franska dagstidningar.

20 Minuten, vars moderbolag ägs till 41 procent av Schibsted, finns i fem städer i Schweiz och Spanien. Konceptet har hittills inte varit särskilt lyckosamt ekonomiskt och går med stora förluster. Så nyligen som i januari i år tillsattes Sverre Munck, tidigare vice VD i Schibsted som ny VD och meddelade att 20 Minuten nu ska satsa på att nå breakeven och lönsamhet så snart som möjligt.

Metros expansion har varit betydligt mer omfattande, dock även den med kraftiga förluster. Pelle Törnberg själv låter sig dock inte oroas av de farhågor och det tal om hög risk som hela tiden omger Metro och någon ytterligare nyemission efter den som gjordes i höstas sägs inte vara aktuell. Enligt Financial Times säger Törnberg att han förbundit sig att inte utfärda nya aktier före oktober i år och påpekar dessutom att det finns flera andra finansiella alternativ som att till exempel ta in partners i projektet. Och det är med stora visioner han avslutar intervjun i Financial Times.

“Det här kan bli så enormt stort – så stort att jag inte gärna talar om det eftersom det blir för skrämmande”, säger Pelle Törnberg och tillägger; “Ambitionen är inte att bli den största dagstidningen i världen. Det är att bli den mest lönsamma”.

De båda gratistidningarna har hittills tydligast stött ihop i Schweiz. Där vann Schibsted slaget genom att Metro gav upp satsningarna på Bern och Basel och enligt tidningsuppgifter överväger Metro nu att lägga ned även i Zürich.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
Annons från Curasight