Stenrika människor i styrelsen – men få aktier



Pressen ökar på Volvos styrelse efter Christer Gardells ägarinhopp. Och en svag punkt i kampen om Volvo är styrelseledamöternas egna aktieinnehav. Tom Hedelius har börsaktier för 110 miljoner - men aktier i Volvo för bara en dryg miljon.

Striden om Volvo har börjat. På ena sidan den nye storägaren Christer Gardell som vill genomföra stora utdelningar och eventuellt stycka eller dela upp bolaget. På den andra sidan så kallade industrialister som vill att Volvo ska ha en stor kassa i reserv och att pengarna ska användas för förvärv. Ledamöterna Tom Hedelius och Per-Olof Eriksson har pekats ut som företrädare för den falangen i styrelsen.

När det gäller kraven på utdelningar ser Gardell ut att ha stöd från flera stora svenska institutioner. När det gäller en eventuell styckning har några, bland annat AMF och Andra Ap-fonden gett styrelsen ett inledande stöd.

En faktor som irriterar många ägare, inte bara Christer Gardell och hans partners, är enligt uppgift till Affärsvärlden.se det relativt blygsammma privata aktieinnehav som Volvos styrelse har. Det ska ställas mot de minst 2,5 miljard kronor som Cevian och Parvus nu pumpat in. Frågan är alltså vilka incitament styrelsen egentligen har i sitt agerande.

Ordförande Finn Johnsson var tidigare vd i Mölnlycke Healthcare som såldes med stor vinst av Nordic Capital. Enligt obekäftade uppgifter till Affärsvärlden är han god för i storleksordningen 100 miljoner kronor. Hans aktieinnehav i Volvo begränsar sig dock till 2 000 B-aktier, värda cirka 860 000 kronor. Så här sade Finn Johnsson nyligen till Affärsvärlden om varför han inte äger fler aktier:

– Man är nästan alltid insider. Jag liksom nästan alla i Volvos
styrelse köpte våra aktier vid vårt tillträde. Mitt aktieinnehav är hälften av arvodet.

Tom Hedelius är privat storägare i börsbolagen Bergman & Beving, Addtech och Lagercrantz. Dagsvärdet på innehaven är 110 miljoner kronor. Tom Hedelius innehav i Volvo uppgår dock bara till 2 693 aktier (enligt bolagets hemsida) värda cirka 1,15 miljoner kronor.

Även flera andra i styrelsen har relativt små aktieinnehav. Renaults ordförande Louis Schweitzer har lika många aktier som Finn Johnsson.

Per-Olof Erikssons innehav är värt 2,7 miljoner.

Ledamöterna Philippe Klein, Ying Yeh och Peter Bijur äger inte en enda Volvo-aktie.

Volvos stämma beslutade i våras att betala 4 775 000 kronor i arvode till styrelsen, varav 1 350 000 till Finn Johnsson. Övriga delar på 2,7 miljoner. Per-Olof Eriksson får dessutom 250 000 kronor som ordförande i revisionskommittén och övriga kommittémedlemmar 125 000 kronor. Medlemmarna i kompensationskommittén får 75 000 kronor vardera.

Mest äger vd Leif Johansson. Hans 46 652 aktier är värda 20 miljoner kronor. Han har också 50 000 optioner.

Frågan är nu om Christer Gardell och Cevian med sina 5 procent av rösterna i Volvo ska släppas in i styrelsen.

Handelsbanksfären, inklusive stiftelser, kontrollerar idag 5,9 procent av rösterna. Ändå anses tre styrelseledamöter sitta på sfärens mandat; ordförande Finn Johnsson som även sitter i maktbolaget Industrivärdens styrelse, Industrivärdens Tom Hedelius samt Per-Olof Eriksson, tidigare vd på Sandvik. Ordförande i valberedningen är Handelsbankens Curt Källströmer.

Enligt en Volvo-talesman är det inte säkert att Cevian har rätt att ta plats i Volvos valberedning eftersom aktierna är uppdelade på Cevian respektive Parvus Asset Management.

Men med det resonemanget åker även Curt Källströmer ut:

Så här ser Handelsbanksfärens ägande ut: (procent av röster):

SHB, 2,2
SHB pensionsstiftelse, 1,7
Industrivärden, 1,3
Oktogonen, 0,5
SHB personalstiftelse, 0,3

Som Affärsvärlden avslöjade för ett par veckor sedan har Industrivärden flera gånger förhandlat med Renault om att köpa deras aktiepost.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.