”Storförvärv blir storförluster”
“Vi hävdar att bristande uthållighet bland företagsledningar och orimliga belöningssystem har medverkat till att svenska företag har lyckats med konststycket att göra sand av guld. Alltför många företagsledningar har tjusats av lockelsen i alltför snabbt växande, av dramatiska utspel och av att belöna sig själva vida långt över vad som varit rimligt och befogat.”
![]() |
DET TÅL ATT UPPREPAS: Framgång kräver hårt arbete, enligt Christian Berggren.
|
Det skriver professor Christian Berggren, TCO:s chefsekonom Roland Spånt och samhällspolitiska chef Roger Mörtvik samt Nils-Åke Carlsson, chefsekonom på Sif, i en debattartikel i Dagens Nyheter.
Artikeln baseras på en undersökning av Christian Berggren, där slutsatsen blir att många företagsledare tycks ha glömt bort att det är hårt arbete och långsiktighet som gäller för framgång, inte “snabba klipp”.
“De företag som misslyckats kapitalt har ofta glömt bort det basala att det är arbete, kunskap, innovationer och aktivt ägande som är basen för välstånd och företagande. Inte dramatiska gester, smarta börsplaceringar, fusioner och fondkapitalistisk indexjakt. De företag som lyckats bäst, till exempel Ikea och H&M har alla växt av egen kraft – organiskt.”
Genväg blir senväg
Enligt Christian Berggrens undersökning misslyckas fusioner i mer än två fall av tre.
“Marknadsandelar krymper, nyckelpersoner hoppar av, framgångsrika innovationer hämmas av interna motsättningar. I stället för genväg är det en senväg till tillväxt. Storförvärven blir storförluster.”
Förutom ABB och Pharmacia gäller samma sak för exempelvis Trygg-Hansa som gjorde miljardförluster på köpet av amerikanska Home och Stora Enso som tvingades skriva ned värdet av det uppköpta Consolidated Papers med över tio miljarder.
“Listan kan göras lång men präglas genomgående av en stark övertro på att det är kapital som genererar värde och tillväxt – inte kunskap och arbete.”
Investmentbanker är vinnare
“Granskar man fyra av flaggskeppen i svenskt företagande under nittiotalet, ABB och Pharmacia respektive Ikea och H&M, hittar vi två helt olika skolor. I det förra fallet företag som försökt växa genom fusioner och uppköp, i det andra företag som vuxit steg för steg i den takt som varit befogad, och efter en uthållig strategi.”
Men visst finns det vinnare även på usla affärer, något som bland annat Affärsvärlden gå på gång tvingats lyfta fram.
“De säkraste vinnarna vid storfusionerna har varit de som drivit på processen: Investmentbanker, fondmäklare och bonusbelönade företagsledare. Finansbranschen driver på för ständigt nya så kallade företagsaffärer. Låt dem inte sätta dagordningen och styra styrelserna. Sätt riskpremier på förvärvs- och fusionsplaner, kräv fram alternativplaner!”
Ett av de stora problemen är de incitamentprogram som företagsledarna drivs av.
“Stora aktiekursbaserade incitamentsprogram till företagsledningar snedvrider synen på värdeskapande och belönar fel handlingar, kortsiktig kursuppgång i stället för uthållig tillväxt. Kompensationskommittéer döljer problemet. Ägarinstitutionerna måste bli mer aktiva och långsiktiga i sitt agerande.”
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.