Surfa på börsens modevågor

Glöm den konventionella företagsanalysen. Numera är det trendkänsla som behövs om du ska lyckas med aktier.

Det skall vara teman på finansmarknaden nu för tiden. Undrar du vad ett tema är? Ett tema är en patentförklaring till allt som händer på något område, till exempel börsen. Visst finns det fortfarande de som hävdar att marknaden alltid har rätt. Tyvärr gäller den regeln bara ett tema i taget.

Vi människor uppskattar enkelhet. Kanske beror det på att tillvaron är så komplicerad att vi måste förenkla för att överleva.

Börspajsarna är världsmästare på att hänga upp sig på teman. I fjol var det främst “telekombubblan”, “mjältbrandshotet” och “terror-risken”.

I våras hamnade “double-dip”-risken på tapeten. Det handlade om oron för att den amerikanska konjunkturuppgången, som möjligen just inletts, skulle komma av sig med påföljd att tiderna snabbt skulle bli sämre igen.

Knappt hade vi tagit oss igenom den värsta dubbeldoppsdepressionen när temat “redovisningsbrister” med kraften av ett skenande timmersläp träffade marknaden rakt i solar plexus.

På sensommaren verkade den enögda marknaden inte se någonting särskilt. Börsen tog ett glädjeskutt, bara för att strax därpå kapsejsa på grund av “krigs-oro”. Allt i tidningarna handlade om konsekvenserna av ett möjligt krig mellan USA och Irak. Temat “krigsoro” överskuggade allt och gav förklaringen till fallande börs, skenande oljepriser, ökande spridning av folksjukdomar och en världsomspännande avmattning i ekonomin.

När de kritstrecksrandiga uttömt även detta ämne måste de ha känt sig helt nedtryckta i skoskaften. För nästa tema kom att handla om effekterna av den dåliga börs som blivit följden av de föregående sex temana. Pensionsbolagen och de stora företagens pensionsfonder var underkapitaliserade, hette det. De var dessutom överviktade i aktier och därför tvungna att sälja av ytterligare aktier för att… Och så vidare.

Börsen trycktes nedåt, nedåt. I Sverige har vi dessutom haft “makthavarpensionsavtal” som ett tema med kraftig börspåverkan. Likaså har det fula spöket “asbest” svävat ominöst över placerarna under hösten.

Men någonstans tog de negativa temana slut. Oktober blev, trots allt, en positiv månad för börserna. Yrkespessimisterna på hedgefonderna gick på pumpen med besked. Ty temat var “köp allting som är tokbilligt”. Och då spelade det ingen roll att en hel del av det som framställdes som tokbilligt faktiskt fortfarande var ganska högt prissatt. Världens stora IT-bolag, till exempel, var inte billiga när utvecklingen vände och nu kostar de 30-100 procent mer.

Det hindrar inte att den “tematiska” analysens ställning ständigt stärks. Allt fler större placerare lägger krut på att försöka lista vad som blir nästa tema. De globala fondkommissionärerna, investmentbankerna och placeringsrådgivarna har också börjat fundera i samma banor. Vem bryr sig om huruvida Microsoft har bättre kassaflöde per aktie än IBM eller om Astra Zenecas patentportfölj är bättre positionerad än Pfizers, om temat på världens aktiemarknad är “köp energi, olja och guld och blanka allting annat”?

Du kan tjäna pengar på den här insikten. Har du näsa för trender, bör du kunna lukta dit till ett tema i början av dess styrkeperiod och investera därefter. Sedan är det bara att invänta nästa tema och satsa dina (förmerade) stålar på det.

Och så där håller man på. Observera bara att ett temas livslängd blir allt kortare. Ett tag räckte det med att veta var man befann sig i, till exempel, den pågående treårscykeln för “högbelånade fastigheter” för att man skulle kunna tjäna pengar. Nu håller ett tema högst sex veckor.

Å andra sidan: eftersom den enögda marknaden bortser från en mängd intressanta investeringar som inte ingår i temat för dagen, kan du även fynda utanför temat. Men då krävs förstås att man vet vad man gör. Och i en tid när allt färre gör det, blir vinstmöjligheterna därför så mycket större. Lycka till!

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.