Sverige är världsbäst på bygg, skog och försäkring

Skanska, Skandia och Stora Enso är de svenska företag som pekas ut som världens bästa storföretag i sina kategorier. Det visar den amerikanska tidningen Forbes lista över världens största, mest lönsamma och mest löftesrika företag.

Glöm alltså det där med IT och wireless valley. Det är inom basindustrierna bygg, skog och försäkring som svenska företag är bäst i världen sina branscher.

Andra svenska företag som står sig bra i sina branscher och hamnar på Forbes så kallade A-lista är Securitas, Electrolux, ABB, Sandvik, Ericsson och Investor.

Forbes har gått igenom 1.200 företag i 28 branscher. Tidningen har mätt och vägt samman fem faktorer: kursutveckling i fem år, kursutveckling i ett år, förväntad försäljningsökning nästa år, fem års försäljningsökning och räntabilitet på eget kapital.

Skanskas VD Claes Björk profilierar sig i segerintervjun i Forbes som det moderna serviceinriktade byggföretaget. Han ska bygga framtidens mobilsystem åt Ericsson och tidningen anser att det ger bolaget goda framtidsutsikter.

Björks karriärtopp anses vara att han startade Skanska från noll i USA 1971 till en omsättning på en 10 miljarder kronor 1997. Tidningen lyfter bland annat fram att Skanska haft en genomsnittlig räntabilitet på 29 procent de senaste fem åren.

Skandia presenteras som det innovativa försäkringsbolaget som vuxit mycket snabbt, sexfaldigat sina intäkter, de senaste fem åren. Det anses skickligt av Skandia att i tysthet ha skiftat fokus till marknader som Tyskland och Japan där privata pensionsförsäkringar växer snabbt. Samtidigt har Skandia problem i USA nu när Nasdaq rasat. Ingen köper teknikfonder. Men tidningen anser att Skandia tagit sig ur knipor förr och slagit alla förväntningar.

”Petersson har hamnat på en svår väg i USA, men den här svensken är långt ifrån färdig”, skriver Forbes.

Finnen Jukka Harmala, som leder svensk-finska Stora Enso, anses vara den rätte att fortsätta driva den sammanslagna skogsjätten med fina vinster framöver. En tuffing som klämmer ut det sista av synergier i koncernen. Harmala säljer sånt som inte hör till kärnverksamheten och har köpt amerikanska Consolidated Papers.

I Ericssons kategori är det som vanligt Nokia som toppar listan.

”Nokia ser ostoppbara ut”, skriver Forbes.

Nokia har en marknadsandel på över 30 procent och säljer mer än 50 procent fler mobiltelefoner än närmaste konkurrenten Motorola. Nokia har en enastående förmåga att designa, testa och lansera telefoner och därtill veta hur många de ska tillverka.

”Nokias konkurrenter har upptäckt att ett enda felsteg kan leda till katastrof” och menar då sannolikt Ericsson.

Nokia har 32 procent räntabilitet på eget kapital i snitt de senaste fem åren. Nokia anses ha bra handlingsutrymme framöver med marginaler på 20 procent jämfört med Ericssons telefoner som går med förlust och Motorolas vars marginaler är under 10 procent.

Mats Paulsen

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.