Sveriges Konsumenter vill se stärkt konsumentskydd

Organisationen Sveriges Konsumenter föreslår ett stärkt konsumentskydd på det finansiella området, enligt ett inlägg på Dagens Nyheters debattsida.

Organisationen vill att det införs ett provisionsförbud vid rådgivning och förmedling av finansiella produkter. Vidare föreslås ett förbud för säljare av finansiella produkter att kalla sig för rådgivare.

Sveriges Konsumenter vill även förbättra stödet till konsumenter vid tvister och i övrigt stärka konsumentskyddet genom de åtgärder som den statliga utredningen om finansiell rådgivning nyligen föreslog.

“Orättvisorna och kundernas underläge måste brytas. Missförhållandena har pågått länge nog. Genom dessa krav vill vi stärka konsumenternas situation så att de får större möjlighet att göra informerade val. Det skulle öka trycket på branschens aktörer att börja konkurrera genom pris och prestation i stället för att som i dag utnyttja konsumenternas svaga ställning”, skriver organisationen.

 

 

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.