Sveriges mest olönsamma e-handlare

Av Sveriges 25 mest lönsamma handelsföretag är 13 i första hand e-handlare. E-handlarna dominerar ännu mer bland de 25 mest olönsamma företagen, där hela 17 stycken primärt är verksamma online.
Sveriges mest olönsamma e-handlare - e-handel-shopping-dator-700_binary_6977211.jpg

Tidningarna Ehandel och Market har tillsammans gått igenom 200 av landets största handelsföretag och kommit fram till att e-handlare dominerar både bland de med högst lönsamhet, och bland de med lägst.

Bland e-handlarna med högst rörelsemarginal fanns bland andra Inkclub och Dammsugarpåsar.nu, med en marginal på 20 procent för det senaste räkenskapsåret. Tradera åtstadkom en rörelsemarginal på 17 procent, medan herrmodesajten Carlofcarl hade en marginal på 10 procent.

E-handlarna i den andra änden av skalan, med lägst rörelsemarginal, har ofta prioriterat tillväxt framför lönsamhet. Många av dem är dessutom verksamma inom dagligvaror.

Allra lägsta marginalen i senaste bokslutet hade enligt genomgången Matsmart.se med -26 procent. Linas Matkasse presterade -16 procent och Mathem -15,5 procent.

Bland övriga olönsamma e-handelsföretag finns Stayhard, vars marginal var -14 procent, Fyndiq (-11 procent), Lekmer (-7 procent) och Adlibris (-7 procent).

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.