Swedish Match knoppar av cigarrerna – noteras i USA

Snusjätten Swedish Match tänker särnotera sin cigarrverksamhet i USA, något som förväntas vara klart tidigast under andra halvåret 2022. Det framgår av ett pressmeddelande.
Bild från Swedish Matchs danska fabrik i Silkesborg. Foto: Pressbild

Swedish Matchs cigarrverksamhet är den näst största på marknaden för massmarknadscigarrer i USA med en marknadsandel på 23 procent (mätt i volym). Volymerna har sedan 2015 vuxit i snitt med nästan 10 procent per år och extra mycket under 2020 drivet av den kraftiga tillväxten för natural leaf. Det såldes drygt 1,9 miljarder cigarrer under 2020, mot 1,2 miljarder året innan.

Snusjätten Swedish Match särnoterar cigarrverksamheten.
Foto: Pressbild

Efter särnoteringen kommer Swedish Match att ha kvar produktsegmenten rökfria produkter och tändprodukter.

Swedish Match: ”En milstolpe”

”Detta tillkännagivande utgör ytterligare en milstolpe mot förverkligandet av vår ambition att bedriva en helt rökfri verksamhet med tydligt ledarskap inom produkter med lägre risk som inkluderar ZYN – det största varumärket för nikotinportioner i USA och globalt”, kommenterar vd Lars Dahlgren i ett pressmeddelande.

Läs mer:

Swedish Matchs Q2-rapport i linje med förväntningarna

Dahlgren har i en kommentar till Dagens industri sagt att verksamheten inom rökfria cigaretter blivit så pass stor att den kan stå egna ben.

”Visst har vi haft stor nytta av cigarrverksamheten i form av kraft och skala, men nu har både vår cigarrverksamhet och vår rökfria affär i USA vuxit så mycket att de med fördel kan stå på egna ben, med egna dedikerade säljkårer, så det synergiargument som tidigare funnits för att hålla ihop verksamheterna är inte längre lika starkt. De är så stora nu att vi har två kärnaffärer i vår USA-verksamhet”, sade Lars Dahlgren.