Teckna HMS Networks
HMS Network är inget gammalt bolag. Men med knappt 20 år på nacken har det lyckats finna en nisch där ettan tycks kamma hem allting. Och affärsidén är klyftig. Bolaget tillverkar nätverkskort och gateways till automationsutrustning. Genom produkterna kan sladdhärvor ersättas av ett trådlöst nätverk där maskiner kan kommunicera med varandra.
Under de senaste åren har antalet protokollspråk som används inom industrin ökat explosionsartat, vilket gör att behovet av samordning mellan produkter från olika leverantörer ökar. HMS gynnas även av att det finns en trend där många av de stora företagen väljer att använda sig av externa leverantörer istället för att tillverka nätverksutrustning på egen hand.
Hur ser marknaden ut? Den växer mer än 15 procent per år, men HMS Networks har vuxit snabbare än så sen starten. Totalmarknaden beräknas i dagsläget vara värd 2,5 miljarder kronor, men kan tvåfaldigas om tillverkare fortsätter att lägga ut produktionen på aktörer som HMS.
Halmstadbolaget, som byggts upp av nuvarande vd:n Nicolas Hassbjer och Staffan Dahlström, har trots en kort historik redan ägts av riskkapitalbolag i två vändor. Först SEB Företagsinvest och toppdirektörnas riskkapitalbolag IDI. 2004 köptes bolaget av Segulah som nu säljer sina drygt 60 procent – och kammar hem uppemot en halv miljard. Grundarduon Hassbjer och Dahlström kommer efter introduktionen att äga 30 procent av bolaget och därmed vara största ägare.
Bolaget i sig har inget behov av kapital. Soliditeten ligger på 49 procent och är därmed förhållandevis hög. Segulah är dock nöjda med utvecklingen hittills och väljer att sälja av sitt innehav, en försäljning som enligt företrädare för bolaget är helt i linje med den plan som riskkapitalbolaget hade när de gick in i HMS Networks.
Och riskkapitalisterna har späckat styrelsen med kända namn som inte skulle vara främmande i ett tio gånger så stort företag. Jörgen Centerman, före detta ABB-vd och chef för industrijättens automationsverksamhet samt Ray Mauritsson, vd för snabbväxaren Axis, sitter i styrelsen. Urban Jansson, före detta chef för Ratos, är styrelseordförande. Med tanke på bolagets verksamhet är det en passande styrelse. Centerman vet hur kunderna resonerar och Mauritsson vet hur ett snabbväxande tillverkningsföretag bör fungera.
Trots en snabb tillväxt har HMS Networks varit lönsamt. Rörelsemarginalen har efter några turbulenta år under början av 2000-talet legat stabilt över 20 procent. De senaste åren har även tillväxten varit över 25 procent per år – siffror som på det hela taget bäddar för en framgångsrik framtid.
Under 2006 uppgick HMS Networks försäljning till 227 miljoner kronor, varav drygt 90 procent skedde utomlands. De största marknaderna är Japan, Tyskland och USA – samtidigt som tillverkningen sker i Sverige. Rörelseresultatet uppgick till 51 miljoner kronor och resultatet efter skatt till 33 miljoner kronor.
Men under årets första sex månader minskade nettoresultatet med 8 procent jämfört med fjolåret. Den starka tillväxten fortsätter – upp 23 procent – men med sämre marginaler än tidigare. Kostnader för just börsintroduktionen har bland annat bidragit till att sänka rörelsemarginalen med cirka 2 procent. Är det ett hack i kurvan eller trendbrott? Vi tror på det förra. Under året har HMS Networks ökat upp försäljningsstyrkan och genomfört andra satsningar – saker som sker i ett tillväxtbolag och som kan ge ett kvartal eller två där marginalerna får en knuff nedåt.
Intervallet i introduktion, skött av SEB Enskilda, är satt till 65 – 80 kronor per aktie. Detta ger ett värde på HMS Networks på 687 – 846 miljoner kronor. Med tanke på veckans notering av Systemair, som tecknades sju gånger om, kommer sannolikt kursen att hamna upp emot 80 kronor.
Vad får du för den summan? Framöver räknar bolaget med en försäljningstillväxt på 20 procent om året och en rörelsemarginal över 20 procent. Tittar man historiskt så är detta ingen utmanande målsättning.
Bra bolag alltså, men aktien? Vi får räkna med en introduktionskurs på 80 kronor. Uppfylls bolagets ambitionerna är det p/e-tal som idag kan ses som utmanande, Affärsvärlden räknar med ett p/e-tal på 24 för 2007, rimligt. Det sjunker snabbt ner mot mer aptitliga nivåer. P/e-talet ligger på 21 räknat på 2008 års vinst, baserat på vår prognos. Absolut inte billigt, men inte heller dyrt. Ett bolag som verkar på en så pass snabbt växande marknad förtjänar att värderas högt.
I dagens gynnsamma börsklimat kommer introduktionen att sväljas som en munsbit. Den som är tveksam kan invänta rapporten för det tredje kvartalet som kommer den 8 november. HMS Networks är aningen dyrt – men bit i det sötsura äpplet. Det blir betydligt mer välsmakande framöver. Teckna.
Villkor
Prisintervall: 65-80 kronor
Anmälningsperiod: 9 oktober – 17 oktober
Pris offentliggörs: 19 oktober
Första dag för handel: 19 oktober
Aktien tecknas hos SEB
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.