Telia stryper nätinvesteringar i Europa

Telias framtidsområde International Carrier tänker bara investera cirka 3 miljarder under 2001 för att bygga ut sitt IP-nät i Europa och USA, istället för de uppemot 5 miljarder som kommunicerades i samband med kvartalsrapporten i början av april. Samtidigt fortsätter marknadsläget att försämras.

Det säger Lars Rydin, chef för Mobile International Carrier som bygger de svarta glasfibernäten runt om i Europa och USA för transport av röst-och datatrafik via bredband. Lars Rydin fick ta över ansvaret för det som kallats Telias guldägg när Marianne Nivert blev koncernchef för ett drygt halvår sedan. På måndagen träffade Lars Rydin svenska och utländska journalister.

”Det ser snarare sämre ut nu än under det första kvartalet. Utbyggnadstakten i Västeuropa har i praktiken stoppats helt och de som i likhet med Telia vill växa ytterligare byter kapacitet med varandra genom olika swappaffärer. Det är bara i Östeuropa, det vill säga öster om Berlin, som det går att räkna hem en investering idag”, säger Lars Rydin. Dessutom ser det fortsatt mörkt ut i USA.

Målet flyttades fram
I samband med delårsrapporten den 10 april flyttade Telia fram målet för lönsamhet för Internatonal Carrier med ett helt år, från slutet av 2001 till slutet av 2002. Förlusten, mätt som Ebidta, under det första kvartalet hamnade på 350 Mkr jämfört med drygt 100 Mkr under motsvarande period förra året. En stor del av förlusten, drygt 100 Mkr, orsakades av Telias amerikanska ISP-satsning, och där vågade inte Lars Rydin spå någon ljusning på kort sikt.

Under kvartalet gjordes investeringar inom International Carrier på drygt 1,1 Mdr kr vilket tog ungefär en tredjedel av hela Telias investeringsbudget i anspråk. Helåret 2000 investerade International Carrier totalt 6,6 Mdr kr.

”En investeringsnivå på 3 Mdr kr är realistiskt i år. Sedan sjunker det ytterligare till cirka 1 Mdr kr under 2002”, säger Lars Rydin som menar att samtliga kommande kontrakt i år redan är klara att skriva på.

Bland investeringarna märks exempelvis måndagens besked att Telia ska investera 500 Mkr i Tjeckien och Polen. I Östeuropa hör Telia fortfarande till en av pionjärerna och kan utnyttja en tidigare framgångsrik modell att hyra ut kapacitet på fibernäten redan när investeringsbeslutet fattas. Det betyder att Telia räknar med att få tillbaka merparten av investeringen. Problemet är att intäkten först redovisas på sikt eftersom kunderna hyr nätkapaciteten över flera år.

Viktigt framtidsområde
International Carrier utgör ett av Telias tre viktiga framtidsområden, mobil telefoni i Norden och bredbandsnät i Sverige utgör de andra två. Målsättningen är att bli en av de tre största Carriers i Europa 2003, ett mål som bland annat ska realiseras genom stor närvaro även på den amerikanska marknaden.

Det kan tyckas vara en fördel att Telia kan spara pengar genom att byta kapacitet med andra operatörer. Baksidan är att konkurrenter för tillgång till ett liknande kunderbjudande, vilket förstärker den pågående prispressen. Idag ligger priserna på IP-kapacitet i Västeuropa 70-80 procent lägre än för ett år sedan.

Även Telias storstilta planer på att köpa andra Carriers, som har problem, tonas nu ner. Istället ska Telia försöka komplettera sin närvaro på olika lokala marknader i små och medelstora städer.

”De stora aktörerna har finansiella problem med stora skulder. Dessutom är de ofta konkurrenter så då erbjuder de inget nytt. Istället tittar vi på de operatörer som byggt lokala citynätverk och som skulle vilja ha en paneuropeisk partner. Vi känner ett starkt behov av att komma närmare själva slutkunderna”, säger Lars Rydin.

Just problemet med att nå slutkunderna – företagen och hushållen- verkar ha tagit hela branschen på sängen. I samband med Telias Carrier-seminarium redovisade den internationella undersökningsfirman Yankee Group en studie som pekar på att överkapaciteten i branschen inte bara beror på att för många byggt för mycket nätkapacitet, utan lika mycket på att ingen aktör verkar tänkt på att investera i påfarter så att små och medelstora företag de fakto får full tillgång till bredbandsuppkopplingar.

”Det har varit för mycket boys with toys i den här branschen som bara vill bygga mer och mer. Nu måste de börja tänka på kunderna och lyssna på önskemål som service och kvalitet”, säger Camille Mendler, från the Yankee Group.

Om hon ansåg att Telia var rätt positionerad för lönsamhet var en öppen fråga.

”Visst ser Telia ut att ha en stark position, men Telia är inte ensamt om att ha låga kostnader i Europa. Osäkerheten rör utvecklingen i USA och där har Telia en stor utmaningen framför sig. Kontinenten är stor och det är lätt att satsa fel”, säger Camille Mendler.

Hela Telia redovisade under det första kvartalet en underliggande Ebitda på 3,35 Mdr kr (3,25). Nettomsättningen nådde 13,6 Mdr kr (12,8)

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.