TEMA: PRIVATA PLACERINGAR Egna aktier – Bästa sätten att köpa aktier

Aktiehandel via internet är billigast och handel via telefon ärmest tillgängligt. Den som har VP-konto bör byta till en gratisdepå.

Affärsvärlden har tidigare klagat på att höga courtage- ochdepåavgifter har gjort det omöjligt för småsparare att enkeltoch billigt handla med egna aktier. Tillkomsten av nyahandelsvägar såsom telefonbanker och internettjänster, vid sidanav traditionella VP-konton och depåer, har emellertid förbättratmöjligheterna avsevärt.

Trenden går mot en ökad valfrihet för spararna, som själva fåravgöra vilken servicenivå de vill betala för. De kunder som intehar behov av analys behöver inte längre betala högacourtageavgifter för att finansiera dyra analysavdelningar. Enannan stor fördel med telefonbanker och internet är att de ärtillgängliga även efter vanlig kontorstid. Var form haremellertid både för- och nackdelar. Låt oss titta lite närmarepå var och en liksom några av de produkter som finnstillgängliga:

De billigaste alternativen hittar vi bland internettjänsterna(om vi bortser från anskaffandet av dator, rätt programvara ochmodem). Aktiehandel via internet möjliggör enkel och effektivhandel dygnet runt. Spararen lägger själv sin order direkt imarknaden, ett mycket bra alternativ för sparare som är välinsatta. Inte mindre än sju sparinstitut erbjuderinternettjänster och många fler är i full färd med att utvecklaprodukter. Nyhetstjänster, portföljhanterare och kurser medtrettio minuters fördröjning ingår ofta i tjänsten, men kan moten tilläggsavgift utökas med realtidskurser och analystjänster.Det lägsta courtaget erbjuder Aktiespar Online (0,12 procent pernota, minst 49 kronor). För anslutning till Aktiespar Onlinekrävs emellertid att spararen har en depå hos AktiesparFondkommission som kostar 200 kronor per år. Ovanståendecourtagesats gäller för medlemmar, och medlemskap kostar 260kronor per år. För de som inte är medlemmar är courtaget 0,14procent.

TELEFON ENKLAREH&Q Online är dyrast, med en internettjänst som kostar 350kronor per månad, men i gengäld får kunden en avancerad tjänstmed realtidskurser, nyheter, tekniska analysinstrument medhistorik för ett stort antal bolag och analysmaterial. Handelmed aktier per telefon är om möjligt ännu enklare än handel viainternet och kräver inga investeringar. En telefon finns junästan alltid tillgänglig. Telefontjänsterna är uppbyggda liteolika. Hos Stadshypotek Bank får spararen personlig service,medan spararen hos Nordbanken Värdepapper Direkt kan väljamellan personlig service eller att med hjälp av knapptelefonsjälv skicka sin order direkt ut på marknaden, till en lägrekostnad.

Stadshypotek Banks produkt är den absolut billigaste vid handelmed små poster. Tjänsten kostar bara 125 kronor per år ochcourtaget är 0,20 procent minimum 50 kronor.

Till förtjänsterna hör också att courtaget tas ut på summan avköp alternativt försäljningar vid ett ordertillfälle.Avgiftsstrukturen underlättar för sparare som vill bygga en egenindexfond (se artikel på sid 36).

Aktieinvests telefontjänst är dyrast. Det beror på ettrekordhögt courtage på en procent och en fast avgift på 40kronor per transaktion. Avgifterna är därmed i nivå medfondbolagens. Det traditionella VP-kontot är i jämförelsen detminst attraktiva alternativet. Höga minimicourtage och avsaknadav service gör att VP-kontot står sig mycket dåligt ijämförelsen med övriga alternativ. Har spararen ett par hundratusen att placera är denne välkommen att öppna en depå hos någonav fondkommissionärerna. Varken Aragon, Aros, H&Q, Matteus,Nordiska, Erik Penser eller Öhman Fondkommission tar ut någondepåavgift. Dessutom är minimicourtaget ofta lägre för depåer änVP-konton. En depå hos fondkommissionärerna är således billigareän ett VP-konto, trots att servicen är den bästa tillgängliga.

Istället kräver dessa att spararen har ett minimibelopp, somvarierar mellan 200.000 och 500.000 kronor, på depån. H&Q kräveringet minimibelopp för att få öppna en depå, men spararen somhar mindre än 300.000 kronor innestående får ingen egenkundansvarig mäklare utan får vända sig med sina frågor till ensärskild avdelning, H&Q Placeringsrådgivning.

Depåkunderna hos de olika sparinstituten erhåller rätt sålikartad service. Till de vanligaste tjänsterna hör månadsbrevmed sammandrag av gjorda analyser, bevakning av emissioner ochdylikt samt löpande marknadskommentarer per fax. Depåkundernafår inte med automatik analysavdelningarnas rapporter menflertalet sparinstitut säger sig vara villiga att skickaanalysen vid förfrågan.

STORBANKERNAS DEPÅER DYRASTAffärsvärlden har gjort en sammanställning av avgifterna, sompresenteras i tabellen nedan. Vi har dessutom räknat framtotalkostnaden per år, för tre kunder med varierande tillgångar.Skillnaderna är häpnadsväckande stora, även mellan produkter medtill synes likartad servicenivå. För den lilla kunden är det femgånger dyrare med en depå hos Östgöta Enskilda än hos ÖhmansNordnet. Och för storkunden är det sju gånger dyrare hos S-E–Banken. Skillnaden är närmare 10.000 kronor per år!Storbankernas depåer är dyrast. Men i kraft av sina effektivadistributionsnät i form av bankkontor tar de ändå en stor del avmarknaden. Av storbankerna är det endast Sparbanken, genomNettrade, och Nordbanken, genom Värdepapper Direkt, erbjuderkonkurrenskraftiga alternativ för småsparare.

Tre sänkningar kan emellertid noteras sedan den förrasammanställningen (nr 43/96). Nordiska FK har slopatdepåavgiften på 5.000 kronor per år. Aros har sänktminimicourtaget från 250 till 120 kronor per nota. Aragon hartagit bort minimicourtaget. Den kanske mest glädjandeförändringen är dock att vänta inom kort. Nordbanken planeraratt byta ut sin krångliga depåavgift (med en fast och rörlig delför olika intervall) mot en enklare rak avgift. Nordbankens depåär i dag den absolut dyraste i sammanställningen.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.