Temperaturen stiger i Haparanda
Två dagar kvar till the grand opening. I fredags var det generalrepetition på Ikea i Haparanda. Alla anställda fick bjuda in fyra personer. Mirkku Koskela var en av de inbjudna.
– Det var så mycket grejor och så stort utrymme att jag höll på att gå vilse. Folk kommer att bli alldeles ”yra under mössan” när de kommer in och får se allt vad Ikea har att erbjuda, säger Mirkku som själv köpte två röda badrumsmattor.
Trots att det var begränsat insläpp ringlade köerna långa, men personalen var glad och trevlig, rapporterar Mirkku Koskela. Nu räknar hon kallt med att etableringen av Ikea och alla andra verksamheter i Marknadsplats Haparanda kommer att betyda mer än ett färgglatt badrum för hennes del.
Mirkku Koskela bor i Kukkola, två mil utanför Haparanda, och driver bland annat Taavolagården strax utanför Haparanda, en 1800-talsgård med café, försäljning av lokalt tillverkade hantverksprodukter och kroppsbehandlingar som massage och zonterapi. Hon är också grönsaksodlare och fårfarmare samt håller på att bygger upp ett gammalt nedmonterat Tornedalshus där hon ska hyra ut gästrum och planerar, i samarbete med Norrbottens museum, utställningen “Hyllning till Torneälven”.
Taavolagården öppnade i somras. Det har kommit en del besökare, främst turister, men under hösten har det varit glest med folk. Lugnet före stormen, tror Mirkku Koskela.
– Jag har stora förväntningar. De som kommer hit från andra orter kommer att hitta hit och se den här härliga miljön. Alla vill nog inte äta Ikeas korv för fem kronor.
Tidigare har Mirkku Koskela arbetat på en brottsofferjour. Hon slutade på grund av att hon kände sig motarbetad, bland annat av polisen som enligt henne inte ville fotografera misshandelsskadorna. Det gör henne arg att tänka på. Mirkku Koskela brukar också bli arg av att tänka på attityden i Haparanda. Själv har hon rötterna i finska Uleåborg och tycker att Haparandaborna varit negativa, inte sett möjligheter till företagande och gett upp för lätt.
Men nu låter Mirkku Koskela hoppfull. Visst har hon hört en del som oroar sig för det kommer att bli svårt att hitta parkeringsplats, men på det stora hela är hennes intryck att Haparandaborna verkar glädjas över att det är nya, ljusare tider på gång.
– Fler småföretag har börjat söka samarbetspartners, jag tror att många inser att de inte kan sitta i sin hörna utan att berätta vad de arbetar med.
Flera av hennes vänner som tidigare varit arbetslösa har fått jobb på Ikea och Rusta. Andra har bytt från jobb där de inte riktigt trivdes.
– Det är bra att det blir fler jobb att välja mellan här. Och när flera får jobb får de mer pengar att röra sig med och bättre självförtroende. Folk har varit tröga, nu blir de öppna och lite vilda av sig, säger Mirkku Koskela som för ett par helger sedan snabbt sålde slut på biljetterna till en modevisning hon ordnade på sin gård.
En tidig Ikea-effekt, tror Mirkku Koskela.
Jag ringde Tommy Innala och frågade hur läget var så här ett par dagar innan öppningen. Han är vd på Polarica, som producerar och säljer främst viltkött, och som fram till nu varit ortens största privata arbetsgivare.
– Temperaturen stiger. Man märker det i atmosfären när man går ut på stan och käkar lunch. Alla snackar om Ikea. När Rusta öppnade för en dryg vecka sedan var det fullt trafikkaos. De fick släppa in folk i omgångar.
– Det som händer här nu är positivt, positivt, positivt, säger Tommy Innala som tycker att det är helt ok att Ikea utklassar hans företag i kategorin största arbetsgivare.
I synnerhet som några av Polaricas produkter kommer att säljas i det nya möbelvaruhuset, och samtal pågår angående försäljning på fler ställen. Dessutom hoppas Tommy Innala på en uppryckning vad gäller utbudet av arbetskraft på orten. Det har tidigare varit ganska svårt att locka kvalificerade, utbildade tjänstemän. Nu blir Haparanda en attraktiv plats att bo på, inte bara för den friska luften och den vackra naturen, utan med många stora företag som erbjuder intressanta karriärmöjligheter.
Tommy Innala missade generalrepetitionen i fredags men på onsdag morgon klockan åtta ska han vara på plats. Då är det vip-mottagning innan dörrarna öppnas för alla klockan tio. Han har planerat inköpen sedan länge.
– Jag har lite väl skamfilade badrumsskåp och tänkte se om Ikea kan förgylla mitt badrum, säger Tommy Innala.
Själv har jag tyvärr bara varit i Haparanda en gång. Det var i månadsskiftet mars-april i år. Jag var bland annat med på ett möte som måste betecknas som historiskt. Det var organisationen Gränsföretagarna som höll avslutsmöte för projektet Marknadsplats Haparanda. Man kan lugnt kalla det för ett lyckat projekt. Projektledaren Monica Wikström-Johansson, för kvällen klädd i vacker klänning och glittrande bolero, höll ett anförande innan festligheterna började. Hon påminde om hur det var vid projektets start tre år tidigare. Köpkraften på orten hade rasat med drygt 60 procent på några få år. Gränsföretagarnas medlemmar var i kris.
– Minns ni när vi gjorde de där visualiseringsövningarna? Som gick ut på att vi skulle skriva löpsedlar som vi ville se.
Alla i publiken, ett hundratal personer, skrattade. Roger Keisu, kontorschef på Handelsbanken, räckte upp handen:
– Alla skrev de där fyra bokstäverna.
När vi gick från hörsalen till i matsalen på Haparanda Stadshotell berättade Monica Wikström-Johansson för mig vad hon hade tänkt när hon först kom till “Happis”, som hon kallar staden.
– Det var en spökstad. Jag tänkte att det här projektledaruppdraget är som att göra harakiri, sa hon. Lite senare hörde hon ett rykte om att Ikea tittade på Haparanda som möjlig etableringsort.
– Drop that case, tänkte jag då, säger Monica Wikström-Johansson och skrattar på väg in till tacobuffén.
Jag vet inte om stadens första parkeringsvakter kommit på plats ännu. Men räkna med att de kommer, tillsammans med hotell- och restaurangkedjor, byggboom och mäklarfest. Och rätt många av de 965 000 svenskar, norrmän, finnar och ryssar som bor inom fem timmars bilresa från Haparanda (och inte har något Ikea på närmare håll). Det beräknas leda till minst tusen nya jobb, bara på den svenska sidan av den nya handelsplatsen. Temperaturen stiger i Happis.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.