Tillväxt till varje pris

Tillväxtbolaget New Wave ser ut att ha hittat formen. Omsättningen ökar. Men orsaken får oss att tvivla.

För Torsten Jansson och hans New Wave Group har tillväxt alltid varit det centrala. Fram till och med finanskrisen lyckades också bolaget bra med att årligen växa med 10–20 procent. Mycket var förvärv, som senare skulle visa sig svåra att integrera. Efter den intensiva förvärvsperioden fram till 2008 har det varit tuffare. I genomsnitt har tillväxttakten legat på strax under 1 procent. Åtgärder sätts därför in. Fler säljare och bättre lagerhantering ska få fart på tillväxten.

Expansion är tänkt att ske inom tre olika affärsområden. Ett av dessa är Profil, som står för 40 procent av den totala omsättningen. Här ingår olika varumärken inom bland annat kläder för olika yrkeskategorier. Inom Profil ökar nu omsättningen för första gången på flera år, hittills i år med 21 procent, dock med medvind från valuta.

Prenumerera

Detta innehåll kan läsas av dig som är prenumerant.

Har du redan ett konto? Logga in för att läsa vidare.

Dator, läsplatta och mobiltelefon.

Premium

  • Dagsfärska analyser och artiklar via nyhetsbrev
  • Magasinet digitalt eller hem i brevlådan
  • Över 500 aktieanalyser per år
  • Unika investeringsverktyg och portföljer
  • Färre annonser och en bättre läsarupplevelse
  • Och mycket mer
479 kr  / per månad

Vill du se fler alternativ? Läs mer här