Aleris
Triton köper Aleris: ”Fint och spännande bolag”
Avsikten är att utveckla bolaget digitalt, för att på längre sikt sälja Aleris igen. Nätdoktorsajten Doctor24 stannar dock i Investors ägo.
– Vi ser att det finns en utvecklingspotential. Hälsomarknaden i Skandinavien har en stark strukturell tillväxt. Den är ocyklisk, och det är ett plus, säger Jan Pomoell, ansvarig för investeringen hos Triton.
Liten del av Investor
För Wallenbergägada Investor är Aleris bara en liten del, förklarar Esbjörn Lundevall, aktiestrateg på SEB. Värdet på Investor är omkring 419 miljarder kronor, medan Aleris i den senaste rapporten bokförts till ett värde av 1,8 miljarder kronor. Det gör att Investor ser ut att ha fått ganska bra betalt för Aleris, eftersom köpeskillingen ligger en miljard kronor över det bokförda värdet, konstaterar han.
– Det är inte så stort, visst är 2,8 miljarder mycket pengar, men inte en jättestor del av Investor, säger han.
Affären har inte heller varit så framgångsrik för Investor, så att bolaget nu kliver ur är inte så konstigt, tycker han.
– Det är inte någon jättedramatik i detta, säger Esbjörn Lundevall.
Men om Investor nu kan skiljas från Aleris utan smärta så ser Triton desto mer kärleksfullt på sitt nyförvärv.
– Aleris är ett fint och spännande bolag för Triton, säger Jan Pomoell.
Nu vill Triton göra samma sak med Aleris som bolaget tidigare gjort med det finländska vårdbolaget Mehiläinen, berättar han. Triton har ägt Mehiläinen, men nu sålt det vidare när satsningarna är genomförda.
Handlar om digitalisering
– Det handlar om digitalisering, det är ett brett tema. Vi vill göra motsvarande med Aleris.
För kunder och patienter handlar det exempelvis om att göra det enklare att boka och boka om tider, att lättare kunna få tillgång till sina patientuppgifter och medicinska uppgifter på ett säkert vis, berättar han. Men Triton vill också ta ett kliv när det gäller integreringen mellan vården och privata försäkringar.
– Vi vill göra det enklare och snabbare, så att man inte behöver lämna uppgifter på två ställen.
Digitaliseringen ska också förenkla och snabba på administrationen internt, exempelvis genom att nyckeltal blir lättare att få fram, förklarar han.
Triton har valt att köpa Aleris för att koncernen har en tillräcklig storlek för att genomföra de dyra digitaliserings-satsningarna, förklarar han.
– Det finns bara ett litet antal vårdbolag i Skandinavien i den storleken.
Långsiktigt för Triton
Triton betalar Investor 2,8 miljarder kronor för Aleris. Tanken från Tritons sida är att bolaget ska äga och utveckla Aleris långsiktigt, enligt Jan Pomoell.
– Triton är ett långsiktigt bolag. Förr eller senare kommer Aleris att säljas igen, men den här digitaliseringen är inte en kort resa.
De runt 3|000 anställda i Aleris kommer inte att påverkas direkt av att bolaget nu byter ägare, försäkrar Jan Pomoell. Några omedelbara besparingar finns inte i planen.
Inte heller kunder kommer att märka av ägarebytet.
– Det är “business as usual”, säger Jan Pomoell.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.