Tummen upp för Fingerprint
Förra året var det mobilbetalbolaget Izettle som tog hem tillväxttävlingen genom att slå nytt rekord. Deras tillväxt de senaste fyra åren var på hisnande 30 114 procent. Men i årets rankning petas Izettle ner till en bronsplats medan Göteborgsbaserade fingeravtrycksföretaget Fingerprint Cards kniper åt sig guldpengen. De senaste fyra åren har bolaget vuxit drygt 28 000 procent och hade i fjol en omsättning på 2,9 miljarder kronor, en följd av att marknaden för touchsensorer har exploderat, framför allt inom smartphonesegmentet. Fingerprint vinner tävlingen med god marginal. Tvåan, Star Stable Entertainment, som har utvecklat ett digitalt hästspel med fem miljoner användare i 182 länder, har vuxit med ”bara” ungefär 3 500 procent de senaste fyra åren. Ytterligare en speltillverkare, Mag Interactive, är med på listan och det för andra gången. Bolaget har vuxit med 688 procent. Bolagets målsättning framöver är att växa med tiotalet procent årligen. En nykomling i tävlingen är Göteborgsbaserade bolaget Football Addicts som har utvecklat en fotbollsapp, som i dag har tre miljoner användare världen över. Bolaget har haft en tillväxt på 874 procent de senaste fyra åren och siktar ännu högre. Kännetecknande för årets lista är att fler bolag än förra året kommer över 1 000-barriären i procentuell tillväxt – antalet har ökat från fem till tio stycken.
Fingerprint slår nya rekord
Fingerprint Cards har på fyra år vuxit med ungefär 28 000 procent. En explosionsartad tillväxt, som gör biometribolaget till årets vinnare i Sweden Technology Fast 50.
Fingerprint Cards har på bara ett par år gått från att vara ett förlustbolag i en produktutvecklingsfas till att bli en av Stockholmsbörsens mest omskrivna aktörer. Bolaget har en lång och stundvis turbulent historia. Det grundades 1997 av före detta utvecklingschefen på telekomjätten Ericsson, Lennart Carlsson, som hade köpt ett patent på fingeravtrycksläsning. Året efter, 1998, kom börsnoteringen. Men framgångssagan uteblev och några år efter millennieskiftet var läget ödesmättat.
– Marknaden för biometri har utvecklats långsammare än väntat. Vi låter nu aktieägarna bestämma om vi ska lägga ned verksamheten, sa Lennart Carlson i en artikel i tidningen Ny Teknik år 2005.
Lennart Carlson satt kvar på vd-posten fram till 2009, men det dröjde fram till förra året innan genombrottet kom. Då började kinesiska mobiltelefontillverkare som Huawei och ZTE använda bolagets biometriska teknik för avläsning av fingeravtryck i mobiltelefoner. Sammanlagt implementerades bolagets touchsensorprodukter i 55 olika smartphoneversioner från 23 tillverkare. Försäljningen och aktien steg stadigt. Mellan 2014 och 2015 ökade omsättningen från 233 miljoner till 2,9 miljarder kronor. I november 2014 handlades aktien för runt 8 kronor; i dag ligger kursen på 87 kronor. Rörelsemarginalen för förra året blev 31 procent och rörelseresultatet uppgick till totalt 910 miljoner kronor.
– Vi var förberedda när marknaden tog fart. Det som har varit avgörande för oss är att vi hade en produktportfölj färdig och att vi har lyckats rekrytera telekomspecialister med stort kontaktnät och gedigen kunskap om halvledarindustrin, säger Johan Wilsby, finansdirektör på Fingerprint Cards.
Bolaget tänker fortsätta att växa och siktar på att hitta fler applikationsområden, utöver mobiltelefoner, för deras produkter. Ett närliggande område är persondatorer, där tanken är att konsumenter ska kunna verifiera betalningar genom fingeravtrycksläsning på tangentbordet. Ett annat område rör så kallade smarta kort. Biometrisk touchsensorteknik kan användas på korten för att verifiera bärarens identitet. Det kan till exempel vara betal- eller kreditkort, passerkort till kontor eller kollektivtrafikkort. Ytterligare ett potentiellt tillämpningsområde finns inom fordonsindustrin. Där skulle ett tänkbart scenario kunna vara att föraren låser upp bilen och startar motorn genom fingeravtryckssensorer. Detta ligger däremot längre fram i tiden, berättar Johan Wilsby.
– Bilindustrin arbetar efter längre cykler och utvecklingen går långsammare än på den snabbrörliga mobiltelefonmarknaden, säger han.
Johan Wilsby ser två risker med att växa så kraftigt som Fingerprint gjorde under fjolåret. Den ena risken är operationell. Bolaget samarbetar med asiatiska kontraktstillverkare av halvledarsensorer, så kallade foundries. För att säkerställa leveransförmågan när smartphoneproducenternas efterfrågan på touchsensorer skjuter i höjden måste Fingerprint bygga effektiva och hållbara samarbeten med kontraktstillverkarna. Detta är ingen lätt uppgift. Den andra risken handlar om utmaningen med att säkerställa kompetensförsörjningen och rekrytera nya talanger. Senaste åren har personalstyrkan mångdubblerats och i fjol hade Fingerprint 126 anställda.
– Vi måste kunna hitta och behålla rätt människor och se till att de blir effektiva i sitt arbete. Det är en utmaning på en marknad som växer snabbt, säger Johan Wilsby.
Bolaget siktar på att behålla den höga tillväxttakten. Fram till 2018 är målet att de ska växa med 60 procent årligen och ha en rörelsemarginal på 35 procent.
– I den mån vi har överskottskapital ska vi dela med oss av det till aktieägare, antingen i form av återköp av egna aktier eller i form av utdelningar, säger Johan Wilsby.
Speltillverkaren siktar högt
Speltillverkaren Mag Interactive är än en gång med på listan över landets snabbast växande teknikföretag. Denna gång hamnar bolaget på 17:e plats med en tillväxt på totalt 688 procent. Förra året låg omsättningen på 122 miljoner kronor.
För en tillverkare av mobilspel som Mag Interactive finns både bra och dåliga nyheter. Å ena sidan präglas marknaden av allt hårdare konkurrens. Enbart på Apples onlinebutik App Store finns 500 000 spel. Å andra sidan växer mobilspelsmarknaden rejält och har numera en större marknadsandel när det gäller onlinespel än persondatorn, visar en rapport från undersökningsföretaget Newzoo. Utvecklingen väntas hålla i sig och år 2020 uppskattas mobiltelefonen ha 35 procent och persondatorn 25 procent av marknaden. Mag Interactive vill vara med på resan och bibehålla den höga tillväxttakten.
– Ambitionen är att vi ska öka omsättningen extremt fort med tiotals procent varje år fram till 2020, säger vd:n Daniel Hasselberg, en av sex medgrundare.
En stor del av Mag Interactives stadiga tillväxt härstammar från deras premiärspel Ruzzle. Ordspelet lanserades i mars 2012 – knappt två år efter bolagsstarten – och laddades ned en miljon gånger de första tre veckorna utan någon marknadsföring. Mag Interactive har sedan dess släppt sju spel som sammanlagt har tankats ner 100 miljoner gånger, varav Ruzzle står för över hälften av den summan. Daniel Hasselberg ser två anledningar till att Ruzzle har fått en sådan framgång. Dels lanserades det i ett tidigt skede när mobilspelsmarknaden var på uppgång. Dels är det användarvänligt, tävlingsinriktat och vänder sig till personer som vanligen inte ägnar sig åt spelande.
– Många spelbolag bygger spel för spelare. Vi bygger spel till personer som aldrig har spelat spel innan de skaffade sig smartphones och som inte ser sig som gamers. Det är en konst att utveckla spel för en sådan grupp.
Daniel Hasselberg säger att bolaget också har lyckats förvalta framgången genom att utveckla spel som har hållit kvaliteten och nått en mångmiljonpublik.
– Vår främsta konkurrensfördel är att vi har skapat ett effektivt och kreativt arbetssätt. Vi utvecklar många spel varje år som vi testar och sedan sållar bort om de inte håller. Det är dyrt att lansera något som inte fungerar.
Mag Interactives spel är gratis att ladda ner och bolaget bygger sina intäkter på annonser och så kallade in app-köp. Det senare handlar om att användaren under spelets gång kan köpa till olika funktioner för att bland annat förenkla vissa moment. När en spelare genomför ett sådant köp tar återförsäljaren av spelet, exempelvis Google Play eller App Store, en bestämd andel av köpeskillingen medan resten tillfaller spelutvecklaren. Daniel Hasselberg berättar att merparten av bolagets omsättning emanerar från in app-köpen, även om annonsförsäljningen också utgör en viktig intäktskanal. Till exempel kommer majoriteten av Ruzzles omsättning från annonser.
– Våra mobilspel är i dag stora marknadsplatser som når större volymer av människor än flera dagstidningar i Sverige. Det är i mobilen som bolagen måste annonsera för att nå folk och intäkterna från annonserna ökar hela tiden.
Fotbollsapp växer organiskt
Göteborgsbaserade bolaget Football Addicts med målserviceappen Forza Football har vuxit så det knakar sedan starten 2012 och är en nykomling på Sweden Technology Fast 50-rankningen. Deras mål är att höja tillväxten.
De senaste fyra åren har Football Addicts vuxit med 874 procent och hade 2015 en omsättning på 27,3 miljoner kronor. Men det har varit en krokig väg till framgång.
Patrik Arnesson, en av grundarna till bolaget, drev tidigare en konsultbyrå inom digital marknadsföring men tröttnade på att ”ge råd som ändå ingen lyssnade på”. Han och två kompisar bestämde sig för att vid sidan av deras vanliga arbeten starta en nätplattform för fotboll. Efter ett år av byggande lanserades webbplatsen, men framgången uteblev.
– Det var helt enkelt ingen som använde hemsidan, säger Patrik Arnesson.
I stället beslöt de sig för att konstruera en app. I februari 2012, efter fyra månader av utveckling, släpptes Forza Football. Den bygger på att personer som är intresserade av sporten kan följa matcher och få resultatuppdateringar från 500 ligor i 100 länder. Efter en månad hade appen 300 000 användare; i dag har den tre miljoner. Bolaget har numera 30 anställda, varav 20 arbetar som programmerare.
Appen är gratis att ladda ner och intäkterna kommer från annonsförsäljning till fotbollsrelaterade bolag. Annonserna är skräddarsydda; när en stjärna som argentinaren Lionel Messi gör mål visas hans skor och varumärket som har tillverkat dem i en närliggande annonsruta.
– Jag tycker att vi har haft en imponerande tillväxt med tanke på att det inte finns någon nätverkseffekt i appen. Man kan ju till exempel inte kommunicera med sina kompisar i den. Vi har vuxit organiskt genom word-to-mouth-metoden.
Men Forza Football är givetvis inte den enda målserviceappen för fotboll som vill ha en del av kakan. Det finns en uppsjö internationella konkurrenter. För att kunna fortsätta växa är det centralt att hela tiden utveckla och förbättra appen, berättar Patrik Arnesson.
Målet är att täcka ännu fler ligor längre fram och samtidigt vara en röst i den offentliga debatten kring fotboll, genom att bland annat få in fansens röst i olika forum. När internationella fotbollsförbundet Fifa skulle välja ny president genomförde Forza Football en enkätundersökning med 30 000 personer kring förtroendet för organisationen. Resultatet plockades upp av flera internationella medier.
– Vi har inga konkreta mål omsättningsmässigt, men vi vill fortsätta att växa hela tiden. Det gör vi dels genom att skapa en bra produkt, dels genom att leverera relevanta och vassa annonser som skapar värde för bolagen. Vi måste hitta en balans mellan produkten och intäkterna. Dessa två hänger ihop.
Varför har ni valt att växa organiskt och inte söka externt kapital?
– Vi vill försöka vara självfinansierade och känna oss fria i vårt beslutsfattande. Jag är hellre vd på ett mindre bolag med full frihet än på ett större, där arbetet mycket handlar om att skapa värde för finansiärerna.
13:e upplagan av tävlingen
Deloitte och Affärsvärlden delar årligen ut en utmärkelse till de 50 snabbast växande teknikföretagen i Sverige. Bolagen …
… ska ha bedrivit verksamhet under de senaste fyra åren och vara svenskt. Svenska dotterbolag eller divisioner till utländska företag kan inte kandidera.
… utvecklar äganderättsskyddad teknik som utgör en väsentlig andel av företagets nettoomsättning.
… tillverkar teknikrelaterade produkter.
… lägger en stor del av sina resurser på forskning och teknikutveckling.
… har en nettoomsättning som överstiger 50 000 euro för basåret och 1 miljon euro för slutåret.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.