”Tv visar extremt höga siffror”
Den ackumulerade uppgången i år ligger därmed på 14 procent jämfört med 2009. Tv ökade hela 63 procent under maj.
“Tv visar extremt höga siffror för maj, men det är till stor del ett resultat av olika periodiseringseffekter som tillsammans drivit upp siffrorna för maj. Mediebyråbarometern visar faktisk fakturering under månaden och eftersom vi hade fem måndagar i maj, och vi kan se att drygt 20 procent av volymen har fakturerats måndagen den 31 maj men avser kampanjer i juni, så ger det ett missvisande resultat för tv i maj”, skriver Staffan Slörner, vd för Sveriges Mediebyråer.
Han skriver samtidigt att ökningen har fortsatt i juni men att siffrorna för tv kommer att “balanseras upp” av rapporten för juni.
“Oavsett om majsiffrorna för tv är falskt höga står det helt klart att tv går utomordentligt bra just nu, och att efterfrågan kraftigt överstiger utbudet”, säger Håkan Gustafsson, vd för mediebyrån Carat Norden.
I övrigt har utvecklingen varit särskilt bra för kategorierna Internet och kvällspress som ökade med 43 respektive 35 procent under maj.
Mediebarometern är en sammanställning över hur mycket pengar som investerats i media via medlemmarna i föreningen Sveriges Mediebyråer. Mediebyråerna hanterar i stort sett alla Sveriges stora annonsörer. Beroende på när stora kampanjer periodiseras kan stora variationer mellan månadssiffrorna förekomma i statistiken.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.