Tyskarna kopplar grepp om Scania

Volkswagen har haft ett oväntat tålamod med Scania efter utköpet från börsen förra året. Men en maktkupp i Wolfsburg lär få stora konsekvenser även i Södertälje.

För snart ett år sedan gick Volkswagens bud på Scania igenom till många svenskars sorg. Det var inte minst sant för investerarna eftersom lastbilsföretaget var en perenn överpresterare. Efter tyskarnas utköp blev det varit relativt tyst från Södertälje. Åtminstone utåt. Inga större förändringar märktes hos Scania, även om det pratades en del om att hitta synergier med Volkswagens andra lastbilsbolag Man.

Men det var lugnet före stormen. Våren har varit utomordentligt turbulent, både för Scania och ägaren Volkswagen. Den senaste dramatiken utspelade sig i Tyskland där Volkswagens imperiebyggare, ordföranden Ferdinand Piëch, förlorade makten och petades ur styrelsen.

Det är något som kan få bäring på Scania då Piech har känt bolaget i decennier, satt i styrelsen under åratal och var pådrivande för att inlemma företaget i Volkswagen-koncernen. Samtidigt var han angelägen att Scania inte skulle förlora sin unika effektivitet utan i stället dela med sig av sina kunskaper till resten av koncernen.

Med Scania i koncernen var tanken att Piech äntligen skulle kunna ta upp fajten med ärkerivalen Daimler som har både lastvagnar och personbilar under varumärket Mercedes-Benz. Men säg den lycka som varar för evigt. Innan Piech hade hunnit samordna sina två tillverkare fullständigt åkte han alltså ut. Och frågan är förstås vad som händer med Scania nu.

Med den tidigare Scaniachefen Leif Östling, den nyligen avgående vd:n Martin Lundstedt och finanschefen Jan Ytterberg borta finns det förmodligen ingen kvar i Södertälje som vågar säga ifrån på skarpen mot tyskarna. Och med Piech och Östling borta från VW-styrelsen finns knappast heller någon i Wolfsburg som ömmar för Scania. Den tilltänkte nye ordföranden Martin Winterkorn har redan tydligt uttryckt möjligheterna att hämta hem synergier mellan de båda bolagen som har uppskattats till 850 miljoner euro per år.

De tomma stolarna hos Scania väntas besättas med personer som står Martin Winterkorn nära. När det har hänt lär det hända betydligt mycket mer i Södertälje än det har gjort det senaste året. På gott och ont.

Detta är en kortversion av ”Tyskarna tar av silkesvanten”. Artikeln i sin helhet publiceras i senaste numret av Affärsvärlden. Prenumeranter kan också logga in och läsa hela texten här.

 

 

nullnull

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
Annons från Invesco
Annons från Trapets