Volvo
Volvo stämmer Kalifornien över utsläppsregler: ”Aggressivt drag”
"Ett aggressivt drag som visar hur långt Volvo är beredda att gå i linje med Trumps administration", säger Liz Clark-Lim från klimatnätverket The Sunrise Project.

På måndagen lämnade lastbilstillverkarna Volvo, Daimler, Paccar och Traton-ägda International Motors, in en stämningsansökan mot delstaten Kalifornien.
Syftet med stämningen är att blockera regler om begränsade utsläpp i delstaten.
Företagen menar att regleringen skapar osäkerhet som påverkar möjligheten för bolagen att planera sin produktion.
Tillsammans kontrollerar de fyra bolagen 99% av marknaden för tunga lastbilar i USA.
Fler stämningar
För två år sedan tecknade lastbilstillverkarna ett avtal med Kalifornien, Clean Truck Partnership. Med avtalet förband sig tillverkarna bland annat till att följa delstatens krav på nollutsläpp för fordon.
Myndigheten bakom avtalet gav i gengäld lastbilstillverkarna förlängda tidsramar för att anpassa sig mot kraven.
Senare drog Donald Trump tillbaka möjligheten för delstater att införa strängare utsläppsregler än de federala kraven. Trots det valde tillsynsmyndigheten för luftkvalitet i Kalifornien att gå vidare med avtalet.
Delstaten har även stämt presidenten för att försöka upphäva beslutet.
Hamnar i korseld
Via sin stämningsansökan hävdar nu lastbilstillverkarna att de inte borde behöva följa delstatens utsläppsmål och det avtal som bolagen skrev på 2023.
Lastbilsjättarna menar att de hamnat i skottgluggen för en kamp mellan delstaten och den federala regeringen.
Å en sidan hotar Kalifornien med sanktioner om bolagen vägrar följa delstatens krav. Å andra sidan har regeringen via justitiedepartementet krävt att tillverkarna omedelbart ska upphöra med att följa de kaliforniska buden.
Förhoppningen är att stämningsansökan ska skapa klarhet i bolagens rättsliga skyldigheter.
“Därför har vi tillsammans med branschkollegorna kommit överens om att be en domare i Kalifornien bekräfta om de kaliforniska regelverken som regleras av CTP har blivit upphävda av den federala lagstiftningen”, svarar Volvos presstjänst i ett mejl till Afv.
I CTP-avtalet åtog sig lastbilsbolagen att följa Kaliforniens krav “oavsett utfall i rättsprocesser”.
“Ett aggressivt drag”
Stämningsansökan har mötts av kritik. Liz Cark-Lim från klimatnätverket The Sunrise Project är kritisk mot att “de förmögna lastbilstillverkarna” tar på sig offerkoftan.
“Stämningen är ett aggressivt drag som visar hur långt Volvo är beredda att öppet gå i linje med Trump-administrationen för att riva upp amerikanska lagar”, skriver hon i ett mejl till Afv.
Volvos målsättning är att ha ett helt fossilfritt produktutbud senast 2040.
Den tidigare vice chefen på myndigheten bakom avtalet, Craig Segall, beskriver beslutet att stämma delstaten som ett strategiskt självmål.
“Tänk att vara ett lastbilsbolag och arbeta fram ett avtal som hjälper till att sälja eldrivna lastbilar – och sedan bränna relationerna med tillsynsmyndigheten och förstöra aktieägarvärde genom att spräcka avtalet”, kommenterar han stämningsansökan.
På kritiken svarar Volvo att det inte finns en konflikt mellan att söka ett slut på en ohållbar legal situation och fortsatt omställningsarbete.
Minskade försäljningar
Afv har sökt Traton utan framgång. Scania, som delar VD Christian Levin med Traton, avböjer att kommentera.
Levin har tidigare sagt att otydlighet kring utsläppsreglerna leder till osäkerhet för både tillverkare, säljare och kunder.
“Det är därför jag säger att det är högst osannolikt att det blir några förhandsköp i år”, sa Levin till tidningen FleetOwner.
Intervjun gjordes i samband med att Traton rapporterade en 8-procentig minskning av lastbilsförsäljningar under första halvan av 2025.
Läs mer
Novo Nordisk-chefer sålde aktier i raset för 25 miljoner
Wingefors om Asmodee-försäljningen: ”Ska göra nya investeringar”
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.