Ultralätt båt i specialstål
Stark, lätt och underhållsfri. En ny svensk stålbåt slår båtvärlden med häpnad.
– Jag har inspirerats av vikingarnas snabba träbåtar med sviktande skrov som tar upp stötar, säger Håkan Rosén, grundare av Swedish Steel Yachts, SSY.
Men i stället för trä använder han ett rostfritt specialstål utvecklat av Sandvik. Det är dyrare än vanligt fartygsstål men tack vare SSY:s sviktande konstruktion räcker det med en ultratunn stålplåt. Därmed sjunker såväl kostnad som vikt. Och lägre vikt ger lägre bränsleförbrukning.
Prototypbåten Elvira, med 1,8 millimeter tunt skrov, har väckt stor uppmärksamhet bland båtfolk. Håkan Rosén berättar om diskussioner med franska marinen såväl som svenska varv och stridsbåtstillverkare. Han har lämnat offerter på en färja till ett svenskt rederi samt på ett tiotal servicebåtar till skotsk vindkraft och kazakstanska oljeplattformar.
Med inspiration från vikingarnas snabba träbåtar.
Swedish Steel Yachts
Gör: Ultralätt stålbåt.
Ort: Gävle.
Startår: 2012.
Anställda: 4.
Omsättning 2014: 0.
Riskkapital: 3,5 Mkr.
Huvudägare: Familjen Rosén.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.