Upp och ner för flygbolagen
Denna vecka har vi sammanställt data över 50 av världens största flygbolag. Tabellen gör inte anspråk på att vara komplett eftersom Factset-databasen inte täcker alla börser, samtidigt som data saknas för vissa bolag. Flera stora flygjättar är dessutom inte börsnoterade, exempelvis statligt kontrollerade Emirates och Qatar Airways. Sammanställningen ger ändå en bild av hur branschen utvecklas och värderingarna i sektorn.
Vid en första anblick är det slående att de tidigare krisdrabbade amerikanska flygjättarna gjort en storstilad comeback. Delta och United Continental har båda haft en mycket stark kursutveckling de senaste åren. Detsamma gäller lågprisbolaget Southwest Airlines.
Europeiska lågprisbolag som Ryanair, Easyjet och Norwegian har alla mer än fördubblat aktiekursen under de senaste fem åren. Annat är det med SAS som faktiskt är flygbolaget i sammanställningen med sämst kursutveckling av alla de senaste fem åren med –77 procent.
Slående är att sektorn inte är någon bransch för kupongklippare, den genomsnittliga direktavkastningen är blott 1,5 procent. Sticker ut gör Lufthansa med en direktavkastning på 5,9 procent och en i övrigt mycket pressad värdering.
Noterbart är också att Lufthansa och Air France/KLM omsätter i linje med de amerikanska jättarna, men att lönsamheten är långtifrån de amerikanska bolagens tvåsiffriga marginaler.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.